Brev
Er jeg ulykkeligt forelsket?
Hej
jeg er en pige på 12 snart 13 år.
Jeg er forelsket i ham her drengen, lad os kalde ham A.
Jeg vil gerne vide om han er vild med mig men jeg ved ikke hvordan jeg finder ud af det?
Nogle dage er han mega sød og giver mig okay meget opmærksomhed, men næste dag er det som om jeg er usynlig.
Jeg har været forelsket i ham i ca. 2 år nu men har måtte lægge ham på hylden fordi min bedste veninde blev kærester med ham (Det skal siges at mig og min bedste veninde kun har været bedste veninder i næsten et år nu og siden der har de ikke været kærester fordi jeg sagde at jeg kunne lide ham)
Hvad skal jeg gøre?
Hvordan finder jeg ud af om A kan lide mig?
Og hvordan ved man om det er ulykkelig forelskelse??
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på snart 13.Tak for dit brev. Jeg kan se, at du er forelsket i en dreng (A) og du vil gerne vide, om han også er vild med dig… Du skriver, at han nogle dage er mega sød og meget opmærksom, men at han andre dage nærmest ignorerer dig, og så kan jeg da godt forstå, at du bliver forvirret!Det er svært for mig at svare på om A er vild med dig, for jeg kender ham ikke. Derfor vil jeg i stedet bruge mit svar til at komme med nogle forslag eller idéer, til noget du selv kan gøre, for at finde ud af om han også er vild med dig…  Det aller første jeg tænker er, at den nemmeste måde at finde ud af hvad A føler, er ved at nogen spørger ham... Jeg kan forestille mig, at det er svært for dig selv at skulle spørge, og jeg tænker derfor, om ikke din veninde, som allerede godt ved, at han er vild med dig, kunne spørge for dig? Hvis de tidligere har været kærester, så kender hun ham måske også rigtig godt… Ellers kender du måske en anden, du stoler på, som kunne prøve at snakke med ham, eller måske kunne du skrive noget til ham i et brev eller over sms? Vil det være muligt?  Jeg ved, det kan være svært at skulle spørge, fordi man aldrig ved hvad svaret bliver, og måske er det heller ikke løsningen for dig, men jeg tænker i hvert fald at det er en mulighed… ?  Hvis du synes, at det er for svært at spørge ham så direkte, så kunne du eventuelt prøve at finde på noget, I kunne lave sammen en dag i stedet for. Hvis I for eksempel var alene efter skole, så kunne du måske bedre mærke, hvordan han har det med dig …? Måske kan i følges hjem fra skole og snakke lidt omrkring forskellige ting, lidst løst og fast. Måske han har en særlig interesse, som du kunne foreslå, I lavede sammen…? Er han måske glad for en bestemt slags sport, computerspil eller film i biffen eller lignende? Måske I kunne tage i svømmehallen eller ud og andre ting, som er sjove at lave sammen? Det kan sommetider være lidt nemmere at snakke sammen, og komme lidt tættere på hinanden, når man laver noget sammen?
Hvis du har mod på det, så kan du også prøve at holde lidt øjenkontakt med ham (3-5 seskunder), så han bliver klar over, at du gerne vil i kontakt med ham. Måske kan du øve dig lidt i det, begynde med et blik, og herefter holde blikket i 1 sekund og næste gang måske 2 sekunder. Du kan også give ham positive kommentarer, fx hår, tøj eller noget han gør eller siger...  Sidst i brevet spørger du mig om, hvordan man ved, om man er ulykkeligt forelsket? Jeg er lidt i tvivl om, hvad du tænker ”ulykkelig forelskelse” betyder for dig, og det er derfor svært for mig at svare præcist på. Men jeg tænker, at forelskelse er en meget stærk følelse, som kan føles helt fantastisk. Men når den ikke bliver gengældt, så kan den komme til at fylde rigtig meget i ens tanker og man kan blive ked af det meget af tiden. Det er der intet unormalt i, men det er min erfaring, at forelskelsen ofte bliver mindre svær, hvis man først har fået svar fra den anden person. For tit er det som fylder mest, alle de spørgsmål og den tvivl man går rundt med og ikke selve forelskelsen. Og selvom at svaret ikke altid er, at den anden også er lige så forelsket som man selv er, så er det en kæmpe hjælp, bare at vide besked. På den måde kan man ofte nemmere komme videre, hvis det er det man skal. Mon du kan følge mig i det?    Jeg vil slutte brevet af med at sige, at jeg håber, at mine råd kan hjælpe dig med at få lidt afklaring omkring alle de stærke følelser og den tvivl, som du beskriver for mig, du går rundt med. Hvis du tænker, det kunne hjælpe at snakke med en voksen om det hele, så er du altid velkommen til at ringe ind til Børnetelefonen på 116 111 Måske du sammen med en af vores søde rådgivere, kunne forberede dig på, hvad du kunne sige til drengen., øve dig i at sige det eller få hjælp til at finde på noget I kunne lave sammen en dag?  Uanset hvad vej du vælger at gå, så håber jeg at det kan hjælpe dig videre så du kan få ro i tankerne og bare nyde at være så glad for et andet menneske. Jeg ønsker dig alt det bedste.  Kærligst BørneTelefonen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.