Er det okay?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Mange tak for dit brev.

Jeg kan rigtig god forstå det kan føles grænseoverskridende at skrive herind om noget privat. Så derfor synes jeg det er ret flot du har overvundet dig selv og alligevel har skrevet herind.

Ud fra dit brev virker det til at du tænker meget på hvad dine venner tænker om dig. Det er forståeligt, for det tror jeg vi alle sammen gør engang i mellem. Men nogen gange kan det tage overhånd. At du skal have sex med nogen for første gang handler ikke om dine venners følelser og tanker omkring det. Men derimod om dine egne følelser og tanker omkring det.

Derfor kunne en ide være, at prøve at fjerne fokus fra dine venner, og over til dig selv. Hav fokus på hvad du gerne vil og hvad du er parat til. Måske er det ikke noget du finder ud af på en dag. Så lad det endelig tage den tid det tager. Sex skal være en dejlig oplevelse. Det er der større sandsynlighed for det bliver, hvis man venter til det føles rigtigt for en selv.

Prøv at tal med din kæreste om hvordan du har det med at skulle have sex med ham første gang. Jeg synes det er dejligt at din kæreste siger han gerne vil gøre det til en god oplevelse for jer begge og at han stopper hvis du er utryg. Det peger i retning af at han tænker på dig og at han vil være til at tale med.

Jeg vil dog også lige nævne, at den seksuelle lavalder er 15 år. Det betyder at det er ulovligt for en over 15 år at have sex med en under 15 år. Så hvis du som 13 årige har sex med en på 16 år er det faktisk ulovligt og i teorien kan fyren blive straffet. Så hvis I skal have sex er det vigtigt at I begge er enige om at have sex med hinanden inden I gør det. Denne lov er lavet for at beskytte børn og unge under 15 år. Det er måske og værd at tale med din kæreste om.

Der er jo mange måder at være tætte sammen på, så måske det at have sex/samleje, måske kan vente lidt? Det kan også være rart at være sammen og bare kysse/nusse og så langsomt hen ad vejen komme lidt tættere på hinanden, fx ved at røre ved hinanden intime steder. Det vigtigste er du lytter til din krop og venter til du føler dig klar.

Venlige hilsner Børnetelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?