Brev
Er det okay?
enden jeg siger mit problem skal i vide at det er enormt grænseoverskridende at skrive her ind i tankerne om at andre unge mennesker ja i generalt hele Danmark ville komme til at læse det her. Men nok om det!
Og for ca 20-25 dage siden fik jeg en kæreste og han er vildt dejlig! Men nogle gange så går det lidt galt hvis man kan sige det sådan? Han er 16 og der for en mere moden og frisk dreng
ikke fordi jeg ikke er moden nej tvært imod
men for ham så fylder sex meget mere for ham end det gør for mig eller nej ikke fordi at det ikke også gør for mig men ja.
Det vil sige at han gerne ville have det med mig men jeg ved ikke om jeg er altså sådan klar klar? Jeg føler mig klar men hver gang vi for snakket om det så kommer jeg til at tænke for meget på mine veninder om hvad ville de ikke sige, og hvad ville min mor ikke gøre ved mig hvis hun finder ud af det( der er ikke noget galt med min mor hun er bare sådan ja moragtig)
men nok om det.
Som sagt så ved jeg ikke om jeg tør gør det fordi jeg føler jeg skuffer mine veninder og at de ville blive vildt sure/irriteret over at jeg gør det. Han siger tit til mig at han nok skal gøre det til en god oplevelse for os begge og at han nok skal stoppe hvis jeg bliver utryk eller ikke ville mere. Hvilket også er dejligt at han tager hensyn til mine grænser. Men jeg føler det lidt som et tabu hvis jeg gør det og det så bliver spredt rundt på skolen fordi det er en være sladre overgang.
Undskyld hvis jeg kommer lidt væk fra emnet.
Undskyld hvis min forklaring har været lidt mærkelig. Men hele min mening med den her besked er bare at jeg ved ikke om jeg skal gøre det fordi jeg føler det som et virkeligt tabu over for mine venner men når jeg bare snakker med ham om det så føler jeg mig helt klar og sikker på at det må godt være ham som tager min mødom.
Han har haft sex før men hun var bare en bitch hende pigen for hun proppede ham dagen efter.
Please hjælp
undsyld hvis det var lidt forvirrende fordi det er det også.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Mange tak for dit brev.
Jeg kan rigtig god forstå det kan føles grænseoverskridende at skrive herind om noget privat. Så derfor synes jeg det er ret flot du har overvundet dig selv og alligevel har skrevet herind.
Ud fra dit brev virker det til at du tænker meget på hvad dine venner tænker om dig. Det er forståeligt, for det tror jeg vi alle sammen gør engang i mellem. Men nogen gange kan det tage overhånd. At du skal have sex med nogen for første gang handler ikke om dine venners følelser og tanker omkring det. Men derimod om dine egne følelser og tanker omkring det.
Derfor kunne en ide være, at prøve at fjerne fokus fra dine venner, og over til dig selv. Hav fokus på hvad du gerne vil og hvad du er parat til. Måske er det ikke noget du finder ud af på en dag. Så lad det endelig tage den tid det tager. Sex skal være en dejlig oplevelse. Det er der større sandsynlighed for det bliver, hvis man venter til det føles rigtigt for en selv.
Prøv at tal med din kæreste om hvordan du har det med at skulle have sex med ham første gang. Jeg synes det er dejligt at din kæreste siger han gerne vil gøre det til en god oplevelse for jer begge og at han stopper hvis du er utryg. Det peger i retning af at han tænker på dig og at han vil være til at tale med.
Jeg vil dog også lige nævne, at den seksuelle lavalder er 15 år. Det betyder at det er ulovligt for en over 15 år at have sex med en under 15 år. Så hvis du som 13 årige har sex med en på 16 år er det faktisk ulovligt og i teorien kan fyren blive straffet. Så hvis I skal have sex er det vigtigt at I begge er enige om at have sex med hinanden inden I gør det. Denne lov er lavet for at beskytte børn og unge under 15 år. Det er måske og værd at tale med din kæreste om.
Der er jo mange måder at være tætte sammen på, så måske det at have sex/samleje, måske kan vente lidt? Det kan også være rart at være sammen og bare kysse/nusse og så langsomt hen ad vejen komme lidt tættere på hinanden, fx ved at røre ved hinanden intime steder. Det vigtigste er du lytter til din krop og venter til du føler dig klar.
Venlige hilsner Børnetelefonen