Brev
depresion i et forhold
Kære BørneTelefonen
Jeg skriver her ind angående min nuværende situtation. Jeg er 15 år og har en kæreste på også 15 og vi har været sammen i 11 måneder, min kæreste har en svær depression og jeg synes virkelig jeg kan mærke det
Jeg er itvivlom hvornår det her forhold bliver dårlig for mig og hvornår det er bedst at slå og eller hvad man eventuelt ellers kan gøre
Jeg synes jeg har gjord rigtig meget for at forstå hans situtation, men han har rigtig svært ved selv at sætte ord på sine følelser så det bliver svært for mig at tolerere.
Min kæreste tvivler rigtig meget på mig, tror tit jeg lyver, og tror ting som er forkert og dermed bliver sur på mig over noget jeg ikke har gjordt. Han spørger hele tiden hvor jeg er , hvem jeg er sammen med, og hvad jeg laver osv… hele tiden… vær gang jeg går ud af mit hus, eller ud af skolen. Føler mig ret overvåget og kontrolleret en gang tit
Jeg hader st opleve ham have det skidt og for det også selv dårlig når han udstrakt hvor skidt han har det… ved bare ikk hvordan jeg kan hjælpe ham
Jeg er selv begyndt og have det rigtig hårdt nogen gange og kan i lange perioder føle mig syg, men jo mere jeg tænker jo syger bliver jeg, for kan ikk slappe af i min krop. Og jeg kan ikk være glad, det sjællent. Og har aldrig nogen appetit mere.
Jeg er bange for han smitter desperation lidt af på mig, jeg har haft et alvorlig angstforløb igennem 6 år som jeg kom ud af for 2 år siden. Jeg begynder at opleve samme tanker og handler og følelse som jeg gjorde den gang… så er virkelig bange for om det kommer tilbage.. og om det er pga vores fohold
Vi har flere gange snakket om det ville være bedst at slå op, men det eneste han siger er at han vil gøre alt for at forandre sig osv…. Så vi ender med at give det en ny chance vær gang
Jeg ved ikke engang selv hvad jeg føler mere, føler ligemeget hvad jeg gør så har det negativ konsekvenser. Det meget uoverskuelig og ville ønske jeg kunne læbe væk fra alt
Hvad er det bedste for mig at gøre?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Når jeg læser dit brev, så får jeg en fornemmelse af, at du har en meget fin forståelse for de dynamikker, der er på spil i jeres forhold.
Du mærker, hvordan din kærestes depression påvirker dig på en måde, så du ikke rigtig mere ved, hvad du selv føler og du mærker også manglende appetit og glæde.
Det er tydeligt at læse, at du bekymrer dig om din kæreste. Du kan ikke lide, at han har det skidt, og du vil ham det bedste. Men det lyder også til, at du ikke trives.
Måske er det sådan for dig, at du mærker to stemmer indeni? En der beder dig om at være der for ham og passe på ham. Og en der fortæller dig, at du skal væk for at få det godt selv.
Selvom det kan lyde hårdt, så tror jeg ikke, at du kan “redde” din kæreste. Det er ikke dig, der skal hjælpe ham – det skal nogle professionelle, hans familie og de andre voksne omkring ham.
I et forhold kan man støtte hinanden og vise hinanden kærlighed. Og har man været sammen i mange år, kan man også stå igennem kriser sammen, fordi man har en lang historie sammen, som danner et fundament for forholdet.
Men I er begge unge og har ikke været sammen så længe. Og når du så tydeligt mærker, at det påvirker dig negativt at være i forholdet, så tror jeg, at det er vigtigt, at du først og fremmest passer på dig selv.
Du spørger direkte: hvad er det bedste for mig at gøre? Jeg fornemmer, at du hermed spørger, om du skal blive i forholdet eller gå. Det kan kun du svare på, men jeg kan stille dig nogle spørgsmål, som måske kan hjælpe dig med at blive mere klar over svaret.
Mit første spørgsmål er: Kan du passe på dig selv og trives, selvom du bliver i forholdet?
Et andet vigtigt spørgsmål kunne være: Hvad giver det dig at blive i forholdet, og hvad er de negative konsekvenser af at blive i forholdet?
Du kan også spørge dig selv, om du reelt hjælper din kæreste ved at blive? Eller om han måske også sidder fast i noget, der ikke fungerer?
Endelig kan du spørge dig selv, hvad der skal til, for at du kan blive. Og hvad der er tegn på, at du skal gå.
Uanset hvad du vælger, så vil jeg råde dig til at tale med en voksen om den manglende trivsel, du oplever lige nu. Det er vigtigt, at nogen kan passe lidt på dig og sikre, at du er ok.
Måske er det, der holder dig i forholdet en bekymringen om, hvordan din kæreste vil reagere, hvis du gør det forbi?
Hvis du har det sådan, så vil jeg råde dig til at bede nogle voksne om hjælp til at passe på ham, hvis du gør det forbi. Måske taler du godt med hans forældre og kan bede dem om at støtte ham? Det kan også være hans lærer eller en af hans venners forældre.
Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig til afklaring. Din trivsel er vigtig. Og man hjælper ingen, når man ikke selv har det godt.
Mange tanker til dig
Kærlig hilsen
BørneTelefonen