Troende familie

Hej børnetelefonen,

jeg er af og til en glad dreng, problemet er så at mine forældre er virkelige troende.
jeg har en kæreste og alle mine venner drikker alkohol.
problemet er så at mine forældre er enlig meget søde men når jeg bryder nogle muslimske regler går mine forældre amok og truer mig.

i dag f.eks. fandt mine forældre ud af at jeg var hammer fuld nytårsaften og ødelagde min telefon, stoppet mit medlemskab til det lokale fodboldklub, og forbyder mig i at se mine venner nu. (I går troede min far mig med at dræbe mig med en kniv)

De har flere gange sagt at hvis jeg ik har lyst til at være muslim, smider de mig ud.
jeg har gået med tanken om at løbe hjemmefra da jeg ikke vil leve i hus hvor jeg bliver truet og ikke har religionsfrihed.
og jeg tør nærmest ikke engang og tænke på hvis de finder ud af at jeg har en kæreste.

jeg tænkte på om det er muligt at flytte hjemmefra som 16-årig uden ikke at have tag over hovedet

Dreng, 16 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 16 årige dreng

Hvor er det bare godt, at du skriver herind til BørneTelefonen. For det dine forældre gør imod dig, er bare ikke i orden. Det er virkelig krænkende, kontrollerende og også ulovligt.

Du har ret til at have et ungdomsliv og privatliv, uanset dine forældres religion og måder de vælger, at leve deres liv på. Hvorfor de reagerer så voldsomt på, at du har været fuld, lyder meget bekymrende. Og du har fuldstændig ret, vi har religionsfrihed i Danmark.

Det er selvfølgelig naturligt, at man som forældre ønsker at give sine egne værdier videre til sine børn. Det er også naturligt at bekymre sig om, om ens børn klarer sig godt i livet og ønske det bedste for dem.

Men den måde dine forældre vil bestemme over dig på, og ødelægger dine ting, truer dig med kniv og melder dig ud af fodbold, når du gør noget de ikke vil have, er som sagt en alt alt for voldsom reaktion.

Jeg forestiller mig, at de er blevet meget forskrækkede over du har været fuld, ja endda rasende måske, fordi det er så indgroet en del i deres tro og overbevisning, at man ikke må drikke. De har valgt at leve deres liv ud fra andre regler, og de har andre grænser.

Det kan de så ønske, at du også vil følge deres værdier og traditioner. Men ingen (heller ikke din mor eller far) har lov til at presse noget igennem over for dig – hver med trusler eller vold. Det bedste ville være, at de kunne forklare dig deres holdninger stille og roligt.

Som det er nu, så forstår jeg fuldt ud, at det kan du ikke være i. Og det bør du heller ikke være.

Du har mulighed for at ringe til din kommune og fortælle dem om forholdene hjemme hos dig. Du finder nummeret på din kommunes hjemmeside. Du kan ringe og være anonym. Det er din kommunes pligt, at sørge for at alle børn og unge har det godt hjemme og trives.

Hvis du skal til møder med din kommune, eller gerne vil vide mere om dine rettigheder, så vil jeg foreslå at du kontakter vores bisiddere De kan tage med til møder på kommunen. Du kan fx mødes med dem ude i byen og dine forældre behøver ikke at vide det.

Her til sidst vil jeg anbefale dig at kontakte Red Center
De er eksperter omkring børn og unge i din situation. De er rigtigt gode at tale med, for de ved virkeligt noget. De kan hjælpe og give råd til unge, der står mellem to kulturer.

Du har ret til at vokse op i et trygt hjem, hvor du trives og har mulighed for at udfolde dig og lære verden at kende, som den er. Det har dine forældre ingen ret til at forhindre. Heller ikke at du har en kæreste.

Ring eller skriv endelig igen, hvis du får brug for mere støtte. Du skal ikke stå alene med dine oplevelser og vi er her til at støtte dig.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse