Brev
Kostskole
Hej, jeg skriver det brev da jeg er i nogle problemer.
Jeg har i lang tid til følt mig ensom i min fritid og distanceret fra mine omgivelser. Jeg bor på landet og der gør to busser ind til mit gymnasie om morgen og to om eftermiddagen. Siden jeg var helt lille og skulle til skolehjem samtale har jeg altid fået af vide jeg havde socialt godt, men efter niende klasse og min start på gym er jeg begyndt at syntes at det går dårligt.
Jeg syntes det går fint oppe på skolen, men så snart jeg kommer hjem ligger jeg i min seng med gardinet rullet ned og har intet energi. Jeg er meget anderledes i forhold til min familie og føler ikke rigtig altid de accepterer mig som den jeg er.
Jeg er homoseksuel og syntes kun det vanskeliggøre mange ting. Jeg har ikke fortalt dem det endnu af flere årsager.
I dag var jeg så med min veninde ovre og se hvor hun bor. Og hun bor på kostskolen der er tilknyttet mit gymnasie. Jeg kunne mærke energien der ovre og kunne mærke det var lige noget for mig. Jeg skulle ikke tænke på at være distanceret fra mine venner mere og jeg kunne tage noget afstand fra min familie det vil være så meget lettere.
Jeg valgte i dag at snakke med min far om det og han var meget kritisk omkring det og at jeg skulle flytte på kostskole. Både min far og mor arbejder meget og betaler top skat. Derfor skal jeg som sagt betale det dyreste beløb om måneden for at bo der. Mine forældre afbetaler på en stor gæld og der er derfor intet jeg kan gøre for at få muligheden for at komme på kostskole.
Jeg er derfor meget i tvivl om hvad jeg skal gøre og om der overhovedet er noget jeg kan gør eller få den økonomiske støtte.
Mange tak.
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år!
Jeg kan fint forstå, at du har brug for at opbygge et socialt liv med dine nye gymnasiekammerater og opbygge et aktivt fritidsliv. Og jeg kan fint forstå hvis de dårlige transportforbindelser føles som en forhindring for de ting, du gerne vil.
I første omgang vil jeg forsøge at give dig nogle idéer til, hvordan du kan komme tættere på dine venner og de ting, som du gerne vil lave sammen med dem.
I forhold til dine overvejelser om at bo på et kostgymnasium og forhindringen på grund af dine forældres indtægter, vil jeg foreslå dig at tale med UU-vejlederen eller en anden på dit gymnasium. De er ansat for at vejlede eleverne. Din lærer kan måske guide dig frem til den rette person. Ellers kan du spørge på kontoret. Sekretæren dér har helt sikker overblik over hvem, der kan hjælpe dig.
Støtten til kostskole er indkomstafhængig, lige som du siger det. Min pointe er, om ikke det er den skattepligtige husstandsindkomst, der er beregningsgrundlaget. Og så er der måske nogle støttemuligheder i det for dig. Det vil studievejlederen vider mere om.
Skolen har måske også en særlig pulje penge at råde over. Dén pulje er til elever, der, at forskellige grunde, har et særligt behov for at komme ind på kostskolen. Spørgsmålet er, om din bopæl på landet med ringe busmuligheder kan tale for, at du får et særligt tilskud.
Dét forhold, at du lægger dig i din seng for nedrullede gardiner, uden energi, når du kommer hjem, vil jeg bede dig fortælle til en voksen. Allerhelst og allerførst kan du måske fortælle det til dine forældre, så de kan hjælpe dig.
Jeg tænker, det også er relevant at fortælle det til andre, nemlig dem, der skal hjælpe dig udover dine forældre. For eksempel kan det lægges til grund i en ansøgning om ekstra økonomisk tilskud til kostskolen – men tjek lige på kontoret eller ved UU-vejlederen, hvordan det foregår i praksis på den kostskole, du gerne vil bo på.
Hvis du af forskellige grunde alligevel ikke skal bo andre steder end hjemme, er det relevant at tale med dine forældre om, hvordan I løser problemet med de dårlige busforbindelser, idet du har brug for at være sammen med kammerater og have en aktiv fritid efter skoletid.
Måske plejer du at gå til noget, som du gerne vil blive ved med at gå til. Måske er det en god idé, at du får et fritidsjob, så du får penge, du kan råde over.
I den forbindelse får du brug for at kunne transportere dig rundt. Måske er det en god idé, hvis du får en scooter. Har I måske talt om det derhjemme? Dét kunne måske give dig bevægelsesfrihed og mulighed for at opbygge et social liv og et aktivt fritidsliv uafhængig af, om dine forældre har mulighed for at køre dig.
Måske har du ældre søskende, som har stået i den samme situation, som du står i. Måske har du kammerater, som bor på landet, ligesom dig. Måske har de nogle erfaringer, som kan inspirere dig og dine forældre og som kan hjælpe dig på vej.
Jeg håber, du får mod på at tjekke dine muligheder og jeg ønsker for dig, at du opnår dét, du gerne vil.
Jeg ønsker dig i hvert fald held og lykke
Kærlig hilsen fra Børnetelefonen