Brev
Jeg vil gerne flytte i en anden familie
Kære brevkasse
Jeg er 16 år og går på efterskole. Jeg har i længere tid, også inden efterskole, haft tanker om at flytte hjemmefra. Jeg havde tænkt at jeg ville flytte hjemmefra efter efterskole, men uden at have nogen plan eller noget. Jeg bor med min mor og far, men har en søster der er flyttet hjemmefra.
Jeg vil helst ikke bo et eller andet sted alene, gerne hos en anden familie eller andet. Mit spørgsmål er derfor: kan man flytte ind i en anden familie når man ikke er fyldt 18? Og hvis ja, hvad skal der så til for, at det kan lade sig gøre?
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 16 årige pige
Tak for dit brev.
Jeg kan ikke læse ud af dit brev, om der er en speciel problematisk årsag til, at du gerne vil flytte, eller om du har et ønske om generel forandring i dit liv?
Der vil være en forskel på mulighederne, om det er det ene eller det andet, der er årsagen.
Det første jeg kommer til at tænke på, når jeg læser dit brev, er, om dine forældre ved, at du gerne vil flytte?
Hvis dit ønske kommer af, at du har problemer i dit hjem, som går dig på og som du ikke kan løse sammen med dine forældre, kan det være èn sag: Der vil det ofte vise sig nødvendigt at få hjælp fra en person ude fra. Det vil ofte også være svært for den unge, selv at skulle tage initiativ til at få ændret tingene i derhjemme.
Nogle gange taler den unge med andre i sin familie, eller med en lærer i skolen om sine tanker og problemer. Udover det findes der offentlige steder, hvor man kan få hjælp til en snak med en voksen udenfor familien. I din egen kommune er der fx en anonym rådgivning for børn og unge, hvor du kan kontakte rådgivningen direkte og bede om hjælp. Prøv at læse mere Her – klik og klik på linket, der kommer frem.
Der er også Headspace, som er en organisation, hvor du, som ung, anonymt og gratis kan henvende dig, hvis du har brug for hjælp.
Hvis dit ønske kommer af et ønske om forandring generelt,  vil det være nærliggende at få en snak, om dit ønske, med dine forældre.  Hvis det er muligt for dig at tale med dine forældre, og du har mod på til at fortælle dem, hvad du i nogen tid har gået og tænkt på, vil det give dig en bedre hjælp til valgmuligheder om, hvad du kan gøre: Om det overhovedet kan lade sig gøre, hvor du kunne bo, hvordan du samtidig kunne bo sammen med nogen? osv. Det vil også kunne give dig langt mere frihed og tilfredshed, i det du vælger.
Mange unge vælger fx at flytte til en udenlandsk familie, hvor de er det, man med et fint ord kalder udvekslings-studerende. Den unge får lov at bo i en fremmed familie og gå i skole i et andet land i et år.
Måske har du et ønske om at bo hos en god kammerats familie, for at opleve en anden hverdag? Har du mon en bestemt familie i tankerne?
Når du har dette ønske om at flytte fra din familie, skal det jo ske i et samarbejde mellem dig og dine forældre, netop fordi du ikke er fyldt 18 år. Loven er således, at man først er myndig, når man er fyldt 18 år. Det betyder at forældrene har ret og pligt til at sørge for deres egne børn indtil da.
Det kan være en idé for dig at ringe til Børnetelefonen på tlf. 116 111 – gratis og anonymt. Her kommer du til at tale med en dygtig rådgiver. Du får mulighed for at uddybe, hvad du tænker på, i forbindelse med at ville flytte. Rådgiveren er god til at lytte og stille spørgsmål, så du kan komme nærmere på, hvad du ønsker dig.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til at finde vej til den hjælp du har brug for, eller det du gerne vil.
Kærlig hilsen Børnetelefonen