Brev
Jeg hader at bo hjemme men jeg har ikke råd til andet.
Kære Brevkasse
Jeg er en pige på 18 år, og jeg har en del problemer med min familie.
For det første har jeg ikke ville bo hjemme siden jeg var 13 år gammel, men har selvfølgelig aldrig haft økonomien til at gøre noget ved det.
Jeg har et meget dårligt forhold til min bror, så dårligt at vi ikke snakker sammen overhovedet, han er min lillebror og vi bor i samme hus. Men jeg har aldrig kunne lide ham, det har min bedstemor også fortalt mig at helt fra da vi var små har vi altid skændes og sloges. Hvor vi begge har haft blå mærker rifter og blødt, dog er det mest i fortiden nu.
Da jeg var 13 (han 11) gjorde han noget jeg aldrig kommer til at tilgive ham for, og efter det valgte jeg at jeg ikke længere har en bror (selvom vi er biologiske søskende) og jeg har gjort alt i min magt for at stoppe al kontakt med ham siden da.
Jeg blev slået af begge mine forældre som barn, både af ”retfærdige grunde” men også af uretfærdige grunde som jeg stadig ikke kan forstå den dag i dag. Jeg er opdraget med at man IKKE sladre om andre, og hvis jeg gjorde det som barn ville jeg få røvfuld. Kommunen blev opmærksom på volden i hjemmet da jeg var omkring 8-9 år gammel og der har ikke været vold siden (men jeg tænker stadig på det tit og kan godt stadig mærke frygten hver gang jeg får skæld ud).
Jeg var væk fra mit hjem i 11 en halv måned, hvilket jeg også har haft et ønske om i mange år, hvilket mine forældre hjalp med at finansiere, hvilket hjalp på mit forhold til mine forældre fordi der ikke var konflikter i et helt år, men kun minimalt.
Der skal ikke være nogen tvivl om at mine forældre hjælper mig meget økonomisk og er meget hjælpsomme. Jeg har et job ved siden af gymnasiet, men pga. min uddannelse har jeg ikke tid til særlig mage timer så jeg har kun 20 timer eller mindre om måneden, og så snart jeg fyldte 18 søgte jeg om SU men pga. mine forældre for jeg mindste SU’en.
Det skal så lige siges at jeg har en kæreste jeg ser en gang hvert halve år fordi jeg er i et lang distance forhold, så hver en krone jeg tjener går til flybilletter, og jeg kan med nød og næppe spare de penge jeg skal spare op til en flybillet om året, så jeg er ikke i økonomisk overflåd.
Så sent som i dag har jeg haft et skænderi med min far og vores skænderier omhandler ikke altid min bror, pga. vores anspændte forhold grundet min bror har vi ikke en særlig god kommunikation. Fordi min far altid kigger efter konflikter føler jeg aldrig han har noget godt at sige så jeg antager bare altid det værste på forhånd.
Ved ikke hvordan jeg skal forklare det, men generelt kan vi ikke snakke sammen uden at skændtes om alt og intet, og derfor gider jeg generelt ikke snakke med ham fordi jeg ved at alting er forkert alligevel, så det er nemmere bare at lade vær med at lade det ske. Men det for jeg også skæld ud for.
Min mor forholder sig forholdsvist neutralt hun hjælper mig nogle gange når han er helt umulig og hun har også sagt noget til ham og mig om at snakke ordentligt sammen. Men i dag kunne jeg også høre dem snakke hvor hun sagde at vi blev nød til at snakke sammen. Hvorefter jeg kunne høre ham sige at han da var ligeglad og at jeg bare kan opfører mig ordentligt og at hvis jeg ikke flyttede ud så gjorde han(hvilket ikke kommer til at ske hvilket betyder det vil være mig).
Min kæreste flytter faktisk til Danmark om nogle måneder, og vi har fået lov til at bo hjemme. Men det ved jeg ikke om jeg fortsat må til den tid som det konstant bliver værre herhjemme hele tiden. Og muligheden om at flytte ind på min skole hvor jeg kan få berettiget udeboende SU er kun for en person, og jeg har spurgt skolen om hvis man betalte ekstra og det hele om man måtte bo 2 på et værelse, men nej.
Jeg er ulykkelig og det eneste der holder mig oppe er det faktum jeg ved min kæreste kommer og bliver i mere end 2 uger. Men jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre ved situationen herhjemme, fordi jeg kan ikke holde det ud som det er, at græde hver aften fordi du ikke føler dig elsket og accepteret af din far, som du ikke kan snakke med fordi du er det sorte får og du ikke kan lide din lillebror som jo er den bedste.
Men at jeg ikke ved hvad jeg skal gøre når min kæreste kommer, jeg ved ikke hvor vi kan flytte hen uden at jeg mister hver en øre jeg har sparet sammen til at flytte til hans land om halvandet år.
Undskyld min roman, har prøvet at give jer en forståelse, uden at gå helt i detaljer, så i også kan se det fra mine forældres synspunkt også. Jeg prøver ikke at fremstå som én engel, fordi det er jeg overhovedet ikke.
Hilsen den meget fortvivlede teenager :’-(
Pige, 18 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 18 år.
Tak for dit brev. Når jeg læser det, tænker jeg, at situationen i din familie må være meget svær at bære, ikke kun for dig, men for jer alle 4. Det er rigtig godt, at du nu reagerer på din situation og beder om hjælp.
Det lyder som om, I alle i høj grad trænger til, at der sker noget nyt. Splittelsen i familien har stået på i mange år. Det er forældres ansvar at få familien til at fungere. Desværre lyder det til, at dine forældre ikke rigtig har formået at forholde sig til hinanden og til jer børn på en hensigtsmæssig måde. Der har både været vold og store konflikter mellem dig og din bror i mange år. Resultatet mærker du i dag.
Din far har truet dig med, at hvis du ikke flytter, vil han flytte. Selv om det er sagt i frustration, har han ret i, at noget må der ske. Men det er ikke rart for dig, når den slags kommer frem som trusler og i vrede.
Det er heller ikke rart at have den trussel hængende over hovedet, så måske var det en idé, at du flyttede frivilligt. Jeg synes, det lyder som en god løsning, hvis du kan bo på din skole, og jeg tror, at du vil have gavn af at tage imod det hurtigst muligt. Så har du dit eget rum, både fysisk og mentalt, hvor du kan få lidt ro på. Det må du have brug for.
Det er dejligt for dig, at din kæreste kommer i 2 uger. Det kan jeg godt forstå, at du glæder dig til. Men mon det er klogt, at han skal bo hjemme i din familie? Sådan som du beskriver konflikterne derhjemme, har jeg svært ved at forestille mig, at samværet med ham vil blive godt der. Jeg vil foreslå, at I finder en anden løsning. Måske kunne han leje et værelse hos en af dine venner eller veninder? Eller måske har du noget andet familie, som han kan bo hos – måske hos din bedstemor?
Jeg vil desuden anbefale dig at kontakte  Den anonyme Ungerådgivning i din kommune – det er gratis. Du finder tlf.nr. og adresse på kommunens hjemmeside. Her kan du snakke din situation igennem med en sagsbehandler, der også kan oplyse dig om, hvilke muligheder (fx for boligstøtte), du har.
Mange gode tanker fra BørneTelefonen