Brev
Hvad skal jeg gøre med mit liv
Hej brevkasse
Jeg er en pige på 17 som er utrolig forelsked i en fyr og er kærester med ham, som mine forældre ikke vil have jeg er sammen med, hans forældre kan godt lide mig og jeg ved han elsker mig..
Jeg har virkelig ikke lyst til at bo derhjemme mere, lidt pågrund af det og pågrund af familie problemer. Jrg vil gerne flytte sammen med ham, men ved ikke hvad jeg skal gøre..
Jeg lyver hver gang vi skal ses. Hver gang jeg skal til og hjem får jeg det dårligt og vil ikke hjem, mit humør ændre sig helt og har det psysisk dårligt.. Det der sker der hjemme er trælse kommentar og skænderier.
Jeg bliver 18 den 19 oktober og skal tage et valg om set skal være min kæreste eller min familie, lige nu er det min kæreste jeg vil vælge og håber at hvis det går galt at de vil tilgive mig for jeg vil tilgive dem.
Vil bare væk nu sammen med min kæreste. Hvad vil i råde til
Hilsen den pige der har det dårligt med familien
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Tak for dit fine brev.
Tillykke med kærligheden, og skønt at læse hans forældre også synes om dig. Jeg bliver nysgerrig på, hvorfor dine forældre ikke vil have I skal være sammen? Tror du, det handler om, at det lige netop er ham, du er kæreste med, eller er det bare vanskeligt for dem at forholde sig til at du har en kæreste i det hele taget?
Du beskriver, at der er en del skænderier derhjemme, og jeg kan sagtens forstå at du går med nogle tanker om, hvordan tingene kan blive anderledes. Da du snart fylder 18 år, og dermed snart er myndig, betyder det, at du kan bestemme over dit eget liv, på en anden måde end du tidligere har kunnet. Det betyder, at du og din kæreste vil kunne købe jeres egen lejlighed og flytte sammen. Det kan være at det er en rigtig god løsning for jer. I skal dog huske på, at det er dyrere end man lige tror. Foruden at betale husleje og forsikringer skal I også have økonomi til mad, el, vand, tandlægeregninger og andre uforudsete udgifter.
Derfor tænker jeg, om det mon kunne være en mulighed at bo hjemme ved din kærestes forældre i en periode? Så får du et pusterum fra din familie uden at I skal stå helt på egne ben. Hvad tænker du om den ide – og hvad mon din kæreste og hans forældre vil synes? Alternativt kan du undersøge, om der er nogle ungdomsboliger i din kommune. De er ofte en del billigere end andre lejligheder, men det er vigtigt at skrive sig op og ofte vil kravet være at man skal være under uddannelse.
Hvis det overhovedet er muligt, så tænker jeg, at det er en god ide at tale dine overvejelser igennem med dine forældre. Dine forældre ved godt, at det at du nu snart er myndig, giver dig nogle andre muligheder og måske er det skræmmende for dem, at du ikke er et barn længere. En seriøs og ordentlig samtale om din fremtid og dine tanker kan måske være første skridt på vejen til at vise dem, at du er ved at være voksen og kan vise ansvarlighed og træffe fornuftige beslutninger.
Jeg ønsker dig alt det bedste
Med venlig hilsen Børnetelefonen