Brev
Flytte ud inden 18 / udeboende SU som 18-årig?
Jeg er 17 år gammel og fylder 18 til september. Mine forældre er skilt, men har det sådanset godt med hinanden og jeg med dem.
Problemet ligger i at jeg med gymnasiet føler mig utroligt stresset af at bo 2 steder. Jeg bor hovedsageligt hos min mor, men er hos min far hver anden weekend og en hverdag om ugen.
Jeg var på efterskole sidste år, men efter jeg er kommet hjem og er startet på gymnasiet kan jeg mærke, at det virkeligt påvirker mig, fordi jeg skal koordinere alting efter begge hjem.
Samtidig har jeg en kæreste der skal flytte til Århus efter sommerferien for at fortsætte sin erhvervsuddannelse der. Han er 18 nu.
Vi er begyndt at snakke om at det så ville passe hvis vi kunne flytte sammen i en lejlighed efter sommer, da det så ville gøre det muligt for ham at bo i lejlighed i stedet for på skolehjem, og jeg kunne flytte hjemmefra samtidig og prøve at skabe nogle hverdagsrutiner, jeg føler stresser mig mindre.
Problemet kommer så i om det er muligt for mig at kunne flytte ud til August, når det nye skoleår starter, og altså ca 2 måneder før jeg kan få SU, og om jeg overhovedet kan få udeboende SU når jeg fylder 18 til september.
Har været inde og læse reglerne, men kan ikke vurdere om jeg er berettiget, da jeg jo ikke som sådan er forhindret i at bo hjemme.
Min mor bor ca. 21 km fra mit gymnasie, så kan være det er nok i forhold til afstanden til skolen.
Håber I har nogle svar.
Hilsen L
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Tak for dit brev. Du er rigtig god til at sætte ord på din situation, og jeg kan sagtens sætte mig ind i, at det må være stressende for dig at have to hjem, når du samtidig skal passe din skole. Det er en problemstilling mange skilsmissebørn står med. Nogle gange kan det være, at man skal se sig om efter en anden løsning, hvis det ikke fungerer med bo-forholdene. Jeg kan derfor godt forstå, at du har overvejet det som en mulighed at flytte til Århus med din kæreste.
Du har helt ret i, at SU-reglerne kan være forvirrende at finde rundt i. Jeg mangler også nogle oplysninger for at kunne rådgive dig helt korrekt, som fx hvilken type bolig, I påtænker at finde, og om du har et job ved siden af og tjener nogle penge. Derfor kan jeg ikke sige noget med sikkerhed. Men jeg kan prøve at give dig lidt vejledning alligevel.
Det er sådan, at man som udgangspunkt kun kan få udeboende SU, når man er fyldt 20. Men, som du selv har været inde og læse, så er der nogle forhold, som kan gøre, at der kan blive gjort en undtagelse. Fx nævner du selv, at din mor bor mere end 20 km fra dit uddannelsessted. Hvis din far bor tættere på, kan det dog godt være, at de vil bedømme, at du så skal bo primært hos ham.
Man kan også først få SU, når man er fyldt 18. Når du fylder i september, så vil det afhænge af den specifikke fødselsdato, hvornår du kan få SU fra. Du vil altså som udgangspunkt ikke kunne få SU fra starten, hvis du vælger at flytte i august. Løsningen kunne så måske være, at du venter med at flytte sammen med din kæreste, til du er fyldt 18?
Da der er mange forskellige forhold, der spiller ind på, om du kan få SU, vil jeg råde dig til at tale med studievejlederen på dit gymnasium. De er vant til at vejlede om SU, og ellers kan de også fortælle dig, hvem du ellers kan henvende dig til.
Det kan også være en mulighed for dig, at du opsøger din kommunes åbne anonyme rådgivning. Du er rigtig god til at forklare, hvordan tingene hænger sammen, og hvis du henvender dig til rådgivningen og fortæller dem om din situation, kan de være behjælpelige med at finde ud af, hvilke muligheder du har for at flytte. De kan evt. også vejlede dig om, hvad du og din kæreste kan gøre for at finde en bolig sammen.
Endelig vil jeg nævne, at det måske også kunne være en mulighed, at du snakker med dine forældre om, at du synes, det er stressende at bo to steder samtidig med, at du går i gymnasiet. Måske I sammen kan finde en anden løsning, så du ikke skal bo to steder i løbet af hverdagen?
Jeg håber, at du finder en løsning, som passer dig godt.
Mange hilsner fra BørneTelefonen