Flytte hjemmefra som 16`årig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 16 årTak for dit brev om at du gerne vil flytte hjemmefra når du slutter efterskolen.Det er ikke umuligt at flytte hjemmefra når man er 16 år. Men, der er selvfølgelig nogle ting du skal overveje og tænke ind i dit liv hvis du vil bo for dig selv.Jeg ved ikke hvor slemt jeres skænderier er derhjemme, er det meget værre end de normale konflikter og diskussioner som sker i de allerfleste hjem når børn og unge bliver selvstændige og giver deres meninger og forventninger til kende? Sommetider kan det altså hjælpe rigtigt meget hvis man som familie taler om hvordan man kan diskutere holdninger, hvad der er rimeligt at alle parter bidrager med derhjemme, hvem der gør hvad, hvornår og hvordan. Sådan så I sammen kan lave aftaler, så I får det bedst muligt sammen. Det behøver ikke betyde, at I altid er 100 % enige, men at der plads og tid til at diskutere uenigheder og holdninger, og overholder de aftaler i indgår. Det er selvfølgelig noget alle i familien skal være med til og med på.I din kommune er der gratis anonym rådgivning for børn og unge, men også for forældre og familier, når der er brug for råd og vejledning i familien. Du og dine forældre kan læse om det på kommunens hjemmeside, og om hvornår man kan henvende sig. Det kan I måske tale sammen om derhjemme, om det var noget der kan hjælpe jer? Jeg tænker, at uanset om du flytter hjemmefra som 16 årig, så kan rådgivning hjælpe jer til at I får det bedre sammen uanset om du bor hjemme eller for dig selv. Hvad mon du tænker om det, altså at rådgivning både kan hjælpe til at du bliver boende hjemme og også hvis I finder ud af, at det er bedst at du bor for dig selv?Hvis du skal flytte hjemmefra, så får du nok brug for at tale med din sagsbehandler på kommunen (alle haren sagsbehandler via sit cpr.nr.). Det kan være i forhold til en ungdomsbolig, kollegieværelse, at få økonomien til at hænge sammen, hvis du skal læse videre – hvad gør du så? At du får afklaret, hvad har du ret til og hvor er du afhængig af dine forældre, at du selv tjener penge til husleje, mad, studie, bøger osv. Jeg ved ikke om dine forældre kan støtte dig, også økonomisk, derfor er det også vigtigt at du og din familie stadig taler godt sammen, så I fortsat kan samarbejde og støtte hinanden.Måske er der en kontaktlærer eller en studievejleder på din efterskole som du kan tale med om dine tanker og om hvordan du synes det går derhjemme? Det kan tænkes, at der er andre end dig på efterskolen der har det som dig, det er i hvert fald meget almindeligt. Derfor kan efterskolen måske lave en forældreaften, hvor temaet handler om noget af alt det I unge og familien bøvler med i hele processen, barn – ung – voksen?
Jeg ved, at der sker en kæmpe udvikling med de fleste som tager på efterskole, en proces hvor forældre sommetider føler sig tilskuere til fra sidelinjen. Altså, hvor forældrene oplever, at det var et barn der tog på efterskolen, og et ungt selvstændigt menneske der kommer hjem. Det kan også være svært for forældre at erkende, selvom det fleste godt ved, at det er en proces vi alle går igennem – så er det svært når det handler om deres eget barn/ung. Mon, ikke efterskolen kan arbejde for en fælles dag/aften hvor det er temaet?Jeg håber du kan bruge mit svar, og du er også velkommen til at bruge vores telefon og sms rådgivning på 116 111, eller logge på chatten. Dine forældre kan også ringe til vores ForældreTelefon på 35 55 55 57, eller sende en mail fra vores hjemmeside, så ringer vi dem op.Bedste hilsner fra BørneBrevkassen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse