Brev
Flytte hjemmefra som 16-årig
Hej jeg er en pige på 15 år, 16 år til sommer.
Her for 2 år siden flyttede mig og min familie fra Storkøbenhavn, hele vejen til Jylland.
Jeg har gået i både i 8.klasse og 9. klasse i Jylland, og føler stadig ikke jeg har skabt nogen venskaber, som er noget værd.
Jeg savner mine venner og vinder fra København hver eneste dag, og er meget ked af at jeg ikke kan være sammen med dem.
Jeg bor sammen med min mor, og har et godt forhold til hende, så det er ikke grunden til at jeg vil flytte.
Den eneste grund er at jeg savner mine venner og bare københavn i det hele taget.
Jeg ville rigtig gerne nå at flytte inden jeg skal på gymnasiet her efter sommerferien 2021, men har læst mange steder at det ikke er muligt at flytte hjemmefra som 16-årig.
Så jeg ville bare lige hører om det kunne være rigtigt, fordi det er virkelig min største drøm at kunne flytte til københavn inden gymnasie året starter.
Min mor og jeg har snakket meget om det og hun siger også at hun ikke tror det er muligt, men at hvis det er muligt så vil hun støtte mig i det.
Så hvis ens forældre giver lov, kunne det så ikke være en mulighed.
Min mor synes det er lidt langt vej at flytte men er tryg ved det da vi stadig har familie derover bl.a. min mormor og morfar, som også gerne vil hjælpe til.
Så jeg ville bare lige hører dig om det var muligt og om du har nogen forslag til hvad man kunne gøre?
Tak på forhånd.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på snart 16 år
Tak for dit brev, hvor du så klart og præcist beskriver, hvordan du har det, og hvad du har brug for. Jeg kan sagtens forstå du savner dine venner og veninder. Der er rigtig mange andre børn og unge, der ligesom dig oplever et kæmpe savn efter deres venner, når de flytter.
Jeg kommer til at tænke på om du mon har holdt kontakten med dine venner fra København? Der er jo mange måder at have venskaber på. Sociale medier er f.eks. en måde at se sine venner på når der er lang afstand mellem hvor man bor. Især her i corona tiden har mange børn og unge primært set deres venner på skærm. Mon du også har det?
Hvor er jeg glad for at høre, at du har et rigtig godt forhold til din mor. Det betyder meget at kunne tale godt med sin mor. Både om det der er svært, men også når der er noget man ønsker sig.
Når jeg læser dit brev, får jeg fornemmelsen af, at det er sådan et forhold du har til din mor. Mon du er enig med mig i det?
I Danmark er det sådan, at ens forældre bestemmer, hvor man bor, indtil man bliver 18 år. Derfor er det super fint, at du har talt med din mor om dit ønske. Jeg kan læse i dit brev at din mor gerne vil støtte dig i at flytte. Så du har allerede taget det vigtigste første skridt ved at få din mors accept og støtte.
Du skriver at både du og din mor er usikre på, om det kan lade sig gøre. Måske handler tvivlen om økonomi?
Selvom det er muligt at flytte hjemmefra, inden du bliver 18, så er det i udgangspunkt, din mor der skal forsørge dig. Man skal nemlig være 18 år for at modtage SU.
Et alternativ kan være at din kommune vil støtte dig økonomisk hvis de vurderer at der er brug for det. Men det kommer helt an på, hvordan din øvrige situation er.
Mit bedste bud vil derfor være at du ringer til din kommune. Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge. 
Du ringer til kommunen og fortæller dem, om dit ønske og spørger dem, hvilken hjælp du kan få.
På din kommunes hjemmeside kan du finde et nummer, du kan ringe til. I nogle kommuner er der en ungerådgivning, men hvis du ikke kan finde det på hjemmesiden, kan du ringe til deres hovednummer. Du kan for eksempel sige: “Hej, jeg er 15 år og ønsker at flytte hjemmefra. Jeg vil gerne tale med en, som rådgiver unge.” Så kan du komme til at snakke med en rådgiver som kan svare på dine spørgsmål.
Jeg kan også læse i dit brev at din mormor og morfar gerne vil hjælpe til. Det er vel nok dejligt for dig med al den opbakning. Og sejt af dig at du har snakket med dem om det.
Jeg håber meget, at du kan bruge mit svar. Du er altid velkommen til at ringe til os på 116111 hvis du har brug for at snakke mere om det. Jeg ønsker dig alt det bedste!
Kærlig hilsen BørneTelefonen