Flytte hjemme fra med Kæresten

Hej jeg er en pige på 15 og har en kæreste på 17 og vi har snakket meget om at flytte i vores eget lejlighed når han flyder 18.
Kan det være muligt at jeg som er 16 til den tid kan få lov til at sammen med ham i vores eget?
Tak på forhånd 🙂

Pige, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit brev 🙂

I dit brev spørger du, om du har mulighed for at flytte sammen med din kæreste i en lejlighed, når han bliver 18 og du 16.

Jeg forstår af dit brev, at du er rigtig glad for din kæreste og han for dig, og at I kan lide at være sammen. Når man er forelsket, så vil man ofte gerne have et liv sammen, og det forstår jeg rigtig godt.

Når man som du er 15 år, så kan du som udgangspunkt ikke selv bestemme, hvor du vil bo. Det er dine forældre, der har den ret indtil du bliver 18 år. Dine forældre har det, man kalder forsørgerpligt, hvilket betyder, at de skal sørge for du har tøj på kroppen, mad på bordet og et sted at bo.

Hvis dine forældre gerne vil støtte dig i, at du flytter sammen med din kæreste, er der ikke noget i vejen for at I kunne flytte sammen.

Jeg tænker dog, at I må overveje, hvad I skal leve af, og hvordan I skal få betalt jeres udgifter, for det er jo en af de vigtige ting, der følger med, når man flytter hjemmefra.

Måske du skulle prøve at snakke med dine forældre om jeres tanker, og høre hvordan de ville have det med det?

Der kan også være en mulighed for, at du må have lov til at flytte hjemmefra, hvis du ikke har det godt derhjemme. Men det ved jeg slet ikke, om det er sådan.

Hvis du går på en skole, så kan du snakke med din lærer om det. Din lærer kan nemlig hjælpe dig med at kontakte kommunen, hvis du har brug for at flytte hjemmefra. Men hvis det bare er fordi, du gerne vil flytte sammen med din kæreste – ja, så er det allerbedste at få en god snak med dine forældre om det.

Du er meget velkommen til at skrive herind igen, eller du kan ringe til BørneTelefonen på 116111 og få talt mere om dine tanker.

Jeg håber, du kunne bruge mit svar.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse