Flytte hjemmefra som 15 årig?

Hej,

Jeg er en pige på 14 år, som bliver 15 i denne måned.

Jeg har siden jeg var helt lille haft problemer med min familie.

Da jeg var 9 blev det så slemt, at jeg startede til psykolog. Jeg havde virkelig slem angst, og jeg kunne ikke engang snakke med mine forældre, fordi jeg var bange for dem.

Jeg stoppede så til psykolog som 10 årig, men nu er jeg startet igen for et par måneder siden. Jeg har depression, angst og vredesproblemer, og dybest set har jeg fået det pga mit forhold til mine forældre.

Kort sagt har min far altid været der for lidt og min mor har været der for meget. Jeg kan ikke have normale samtaler med dem som alle mine venner kan med deres forældre. Jeg er simpelthen for bange for dem til at sige noget, og det påvirker min hverdag meget. Min mor er også virkelig påtrængende, og hver dag jeg er i skole ved jeg at hun roder mine ting igennem på mit værelse, og det er virkelig stressende at skulle tænke på.

Mine forældre har også skændtes voldsomt i flere år, nærmest hver evig eneste dag. Jeg kan altid høre det, og det driver mig seriøst til vanvid. Min mor er meget ubehagelig som person synes jeg. Derfor vil jeg meget gerne flytte hjemmefra.

Men min mor sagde i dag, at hun har snakket med en socialrådgiver som sagde at jeg først kan flytte hjemmefra som 16 årig og jeg så skal blive “passet” af en fra den kommune jeg flytter til? Det er da ikke rigtigt, vel?

Jeg kan læse mig til i andre breve at i skriver man kan flytte som 14 årig, men hvorfor siger min mor så det der? Det har gjort mig rigtig forvirret og frustreret, for det eneste jeg vil er at flytte hjemmefra, det er den eneste måde jeg kan få det godt på.

Min mor har sagt god for at jeg kan flytte når jeg bliver 16, men jeg kan altså ikke vente et helt år endnu. Desuden ville det også være godt for mig at flytte af praktiske årsager, da jeg her til sommer skal starte på et gymnasie i København, og fra hvor jeg bor nu skal jeg i alt bruge 2 en halv time på transport for at komme der til og hjem.

Jeg har en kæreste på 21, som selv skal til at flytte til København, eller i hvert fald tættere på, og derfor ville jeg super gerne flytte sammen med ham så snarest som muligt, eller i det mindste flytte selv.

Hilsen hende med de mange problemer

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år.

Det lyder som om, det kunne være godt for dig at flytte hjemmefra. Det lyder ikke rart, at konflikterne derhjemme har stået på i så lang tid, og at du er blevet så påvirket af det. Det er godt, at du nu igen går til psykolog. Det kan være en god hjælp.

Det lyder, som om din mor er indstillet på, at du skal flytte. Det er jo godt. Men I kan ikke rigtig blive enige om hvornår. Jeg kan dog godt forstå, hvis du har brug for at komme væk fra konflikterne og din mors kontrol derhjemme. Er det noget, du har talt med din psykolog om? Han eller hun vil måske kunne hjælpe dig med at få det tænkt godt igennem.

Når et barn eller en ung under 18 år ikke trives hjemme, er kommunen, der skal hjælpe med at finde en løsning.

Jeg kan ikke fortælle dig, hvilken løsning din kommune vil vælge. Men jeg vil gerne fortælle dig lidt om nogle af de muligheder der findes. Det vil altid starte med, at en sagsbehandler fra kommunen taler med dig og dine forældre. Sagsbehandleren skal undersøge, hvordan du har det, og hvad du har brug for.

Det kan ende med, at din familie bliver tilbudt behandling, så både du og dine forældre kan få hjælp til, hvordan jeres familie kan blive et trygt sted at være.

Det kan også ende med, at du får et helt andet sted at bo. Hvis dine forældre går med til det, så kan du for eksempel bo hos andre voksne, som du kender. Det kan for eksempel være din kæreste, eftersom han er 21. Men det kunne også være, at I har familie eller venner i København, som du kan få lov til at bo hos.

Der er også den mulighed, at kommunen beslutter, at du skal anbringes enten i en plejefamilie eller på et opholdssted. Nogle steder bruger man også efterskole, som en mulighed for at få et år væk fra sin familie.

Det vigtigste er, at der stadig er nogen, der passer på dig– så du ikke står helt på egne ben, når du er så ung.

Lige nu kan du slet ikke overskue at vente med at flytte – derfor synes jeg, du skal ringe til kommunens Børne- og familieafdeling, så du kan høre, hvad sagsbehandleren vil råde dig til, og hvilke muligheder, du har. Det er nemlig lidt forskelligt fra kommune til kommune. Du kan finde telefonnummeret på kommunens hjemmeside. Hvis du i første omgang ønsker at være anonym, kan du også henvende dig til Den anonyme Ungerådgivning i kommunen. Deres nummer kan du finde hvis du googler din kommunes navn og anonym rådgivning.

Hvis du stadig er i tvivl om, hvad du skal gøre, er du velkommen til at ringe eller skrive til BørneTelefonen på 116 111. Vi kan også tilbyde dig en bisidder, der kan hjælpe dig med at tale kommunen om dit ønske om at flytte hjemmefra. Du kan se mere om vores bisidderordning her bornetelefonen.dk/bisidder.

Jeg håber, du finder en rigtig god løsning. Måske har du allerede selv overvejet, om det er den bedste løsning at flytte sammen med din kæreste? Jeg kan nemlig ikke lade være med at tænke på, at der jo er ret stor aldersforskel mellem jer. Han er myndig og voksen. Derfor kan han have helt andre ønsker for, hvordan han vil leve sit liv end du. Jeg kunne fx forestille mig, at han er parat til flere ting i forhold til sex. Men rent faktisk er det ulovligt for ham at have sex med dig før du fylder 15 år. Vidste du det?

Samtidig skal du overveje, hvad det kan få af konsekvenser for dig, hvis I vælger på et tidspunkt at gå fra hinanden. Du skulle jo helst ikke ende med at måtte flytte tilbage til dine forældre igen, fordi du pludselig ikke har et sted at bo.

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse