Brev
Flytte hjemmefra
Hej jeg er en pige på 16 år, jeg er enebarn hos min mor.
Men alt er ikke så godt som det ser ud. Min mor har i lange perioder været afhængig af hash og ryger det ca. hver dag også når jeg er hjemme og har besøg (skal lige siges at hendes misbrug har været meget værre).
Jeg har lært at være selvstændig siden jeg gik i 3. Klasse da jeg for første gang var alene hjemme. Jeg arbejder selv og tjener mine egne penge, jeg passer tit på huset da hun er meget ude, jeg ved hvordan man holder et hus rent og et fornuftigt budget.
Men den svære del er at sige det til min mor, jeg kan slet ikke komme ind til hende, jeg har lidt af depression i er par år men hun siger at det hele er oppe i mit hovede.
Hun lukker og låser altid dørene så jeg ikke føler mig velkommen i mit eget hjem, det er sjældent jeg får aftensmad og når vi laver aktiviteter sammen som jeg for det meste bringer op skriver hun bare eller snakker i telefon med sin kæreste og virker meget uinteresseret.
Min mor har altid valgt sine kærester frem for mig ligemeget hvad. Min far er heller ikke til nogen hjælp da han bor i Tyrkiet og valgte at tage ud at drikke sig pisse fuld da han rigtig skulle have hentet mig.
Mig og min mor har været indblandet i kommunen samtlige gange men de gjorde ikke det helt store. Det samme med psykologer og Familiebehandler så nu synes jeg dette er den eneste udvej.
Jeg har prøvet at råbe om hjælp men hun ser ikke noget, selv da jeg for nogle år siden prøvede at tage mit eget liv og endte på hospitalet var ikke nok åbenbaring for hende.
Så hvad skal jeg gøre, jeg kan ikke holde alt set her pres og ansvar ud længere det dræner min energi. Og hvordan får jeg min mor til at give mig et ja til en ungdomsbolig.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år
Du har i mange år påtaget dig et meget stort ansvar både for dig selv, men også for dit og din mors fælles hjem. Det er er meget forståeligt, at du har perioder, hvor det hele virker alt for voldsomt og svært at klare. Du har virkelig prøvet at råbe din mor op uden at blive hørt. Det er også meget forståeligt, at du nu gerne vil bo for dig selv. Jeg fornemmer dog, at du måske er bekymret for at din mor skal være alene, hvis du flytter.
Når man er 16 år, er det jo lidt tidligt at flytte hjemmefra, men du fortæller, at du allerede har påtaget dig et stort ansvar for jeres hjem i mange år. Din mor er i et misbrug, og sådan har det været i mange år. Når man bor sammen med en forælder, der er misbruger, er det meget almindeligt, at børnene får et stort ansvar alt for tidligt. Du har klaret at få jeres hjem til at fungere, og derfor tror jeg også, at du kan klare, at bo for dig selv.
Det er dog sådan, at når man er 16 år, er det de voksne, der bestemmer. Du fortæller, at kommunen har kendt til din familie i lang tid, men at de tilbud I har fået, ikke har hjulpet særlig meget. Det koster jo også penge at flytte hjemmefra, men måske kan kommunen hjælpe med det. Hvis du har en socialrådgiver, som du kender, vil jeg foreslå, at du snakker med hende om, at du gerne vil flytte hjemmefra, og at du samtidig snakker med socialrådgiveren om, det vil være muligt at få en ungdomsbolig og noget økonomisk hjælp.
Jeg tror også, at det vil være godt, hvis du fortæller socialrådgiveren om, at du er bekymret for at sige det til din mor. Hvis ikke du har en socialrådgiver, som du allerede kender, vil jeg foreslå, at du kontakter kommunen, og siger, at du har brug for at tale med en ungdomsrådgiver.
Når du ved, om det er muligt at flytte hjemmefra, vil jeg tro, at det bedste du kan gøre er, at sige det til din mor, som det er. Du skal nok være forberedt på, at din mor vil blive ked af det og måske også vred, når du fortæller hende, at du vil flytte, og det er jo helt rigtigt, som du skriver, at din mor skal give tilladelse. Hvis det er sådan, at din mor ikke vil give tilladelse, er det også sådan, at kommunen kan beslutte, at du skal flytte hjemmefra alligevel, hvis kommunen vurderer, at det vil være bedst for dig.
Inden du snakker med din mor, kunne du overveje at snakke med socialrådgiveren om, hvordan du bedst kan få det sagt, og måske også snakke med socialrådgiveren om, hvilke reaktioner, du kan forvente. Du kender jo din mor rigtig godt, og derfor har du sikkert også en ide om, hvordan hun vil reagere. Det vil nok være godt, at få snakket om, hvordan du bedst kan få det sagt sådan, at din mor forstår, at du faktisk gerne vil flytte.
Din mor er nok blevet noget afhængig af dig, da du jo er den, der har taget hånd om rigtig meget hjemme hos jer. Derfor vil det også være vigtigt, at socialrådgiveren ved, at din mor har det svært med, at du gerne vil flytte. Det er også socialrådgiverens opgave at hjælpe din mor med at få noget hjælp til at klare, at hun ikke længere skal bo sammen med dig.
Du fortæller, at du har haft en psykolog og en familie- behandler. Hvis det er muligt, at du kan flytte hjemmefra, vil jeg tro, at det er vigtigt, at du får en fast voksen, som du kan snakke med. Måske er der en af dem, du allerede har haft kontakt med, som kan være den, der hjælper dig igennem flytningen?
Jeg er sikker på, at du sagtens kan klare alle de praktisk ting, der følger med at bo selv, men der kan godt opstå nogle svære situationer, særligt hvis du oplever, at din mor presser dig for at blive boende hjemme eller flytte hjem igen. Derfor tror jeg, at det vil være vigtigt, at du har en voksenkontakt, som du har tillid til, og som du kan snakke med om de ting, der opstår hen ad vejen.
Jeg kan se, at du ikke rigtigt har følt dig hjulpet af din kommune. Som du skriver, så foretog de sig ikke ‘det helt store’. Du er derfor meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på tlf. 116 111 og tale videre om mulighederne for at få hjælp af en voksen fra Børns Vilkår.
Det er nemlig sådan, at vi kan tilbyde dig en bisidder. Bisidderen ved rigtige meget om dine muligheder og rettigheder og vil kunne hjælpe dig til møder i kommunen. Bisidderen kan ikke tage beslutninger – men bisidderen kan hjælpe dig med at forstå det, der bliver sagt. Og bisidderen kan holde øje med, om du får den støtte og hjælp, som din kommune har mulighed for og pligt til at give dig. Når du skal have hjælp af en bisidder, skal du opgive din anonymitet. Se mere her: Terese fik en bisidder fra Børns Vilkår og Har du brug for hjælp? Få en bisidder hos Børns Vilkår
Hvis du har behov for at tale med nogen, der kender til at vokse op med alkohol i hjemmet, så kan du tale med en rådgiver fra TUBA Han eller hun  vil også kunne komme med ideer og forslag, du kan bruge.
Jeg håber, at du får fat i den støtte, som du har brug for – og som du har ret til!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen