Brev
Flytte hjemmefra
Jeg er en pige på 16 år, fylder først 17 til september.
Her i sommers startede jeg på STX men droppede ud efter tre måneder, da det var for folkeskole agtigt og det var kedeligt.
Jeg fik i sommers også en kæreste, som bor i den anden ende af landet. Han er fire år ældre end mig, og skal derfor til at gå på universitetet.
Jeg fik den idé at vi kunne flytte sammen her til juli, og så skulle jeg bare tjene nogle penge. Så jeg har arbejdet lige siden, men er dsv. lige stoppet en måned for tidligt, fordi jeg blev ramt af stress. Men jeg har fået tjent en opsparing på 18.000 og kan derfor hjælpe godt til, selvom jeg ingen SU får.
Problemet er bare så, at han er kommet på ventelisten i Odense til hans uddannelse, og han kommer måske kun ind, hvis der er nogen, der vælger at starte i Aarhus i stedet for.
Vi har allerede en lejlighed, men vi har ikke betalt depositum, da det ville være dumt, hvis han ikke kom ind og så havde vi smidt 25.000 ud af vinduet. Hvad hvis han ikke kommer ind i Odense?
Jeg skal starte på uddannelse i Odense, og jeg kan som sådan ikke flytte alene i en lejlighed i tide, fordi jeg nok står nederst på ventelisterne ang. billige boliger, da jeg først søgte for nogle måneder siden.
Er det muligt, at jeg kan få nogen ydelse fra kommunen, når jeg så flytter? Har i hvert fald kun læst mig frem til, at der skal være alvorlige problemer i familien, for at man kan få ydelser, når man bor ude som 16-årig.
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 16 år!
Der sker mange ting i dit liv for tiden! Jeg ønsker på forhånd for dig, at det kommer til at gå dig vel.
Når dét er sagt, har du ret: kommunen yder hjælp til flytning og ophold i egen bolig, hvis man har vanskeligheder, der begrunder, at dét er løsningen.
Jeg forstår det sådan, at dét ikke er problemet. "Problemet" i positiv forstand er, at du gerne vil bo sammen med din kæreste, og du har allerede gjort mange ting for at opnå dette. Jeg tænker, du er ret handledygtig og målrettet - men lige nu er du stødt på nogle forhindringer, du ikke selv har indflydelse på.
Frem til du fylder 18 år, har dine forældre ansvaret for dig og skal forsørge dig. Det betyder, at du skal inddrage dem i dine overvejelser. Jeg går ud fra, at de vil dig det bedste og derfor også gør sig tanker om, hvad der kunne være godt for dig i denne situation.
Hvad tænker de om dine planer? Bakker de dig op? Har de mon nogle bekymringer på dine vegne? Noget, de gerne vil have, du tænker nøjere over? Vil de mon bidrage til din forsørgelse, hvis du flytter hjemmefra? Hvis ikke, I allerede har talt om dette, foreslår jeg, at I gør det.
Jeg forstår det sådan, at du allerede er optaget på uddannelse. Til lykke med det! Jeg tænker, der er flere boligmuligheder for dig som studerende. Mange private lejer værelser ud, og dét kunne være en billigere mulighed frem for lejlighed. Men, som før sagt: det forudsætter, at dine forældre "giver dig lov". Du kan ikke indgå kontrakter, når du er under 18 år. Det vil dine forældre skulle på dine vegne.
Alt taler for, at du og dine forældre taler grundigt med hinanden om dine muligheder for at flytte hjemmefra på nuværende tidspunkt. Du kan overveje at tjekke brevene i Brevkassen for at læse om andre unges overvejelser for og imod at flytte hjemmefra. Du er også altid velkommen til ringe til Børnetelefonen. Der sidder voksne, som er parate til at tale videre med dig om dine overvejelser.
Jeg ønsker dig held og lykke! Mange hilsner fra Brevkassen
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.