flytte hjemmefra

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 18 år

Mange tak for dit brev. Det er godt, at du lytter til dig selv og dine behov.

Det kan være rigtig svært, når kultur og levemåde støder sammen. Måske har dine forældre svært ved at forstå de valg, du træffer. Måske har de andre tanker og ønsker for din fremtid?

Uanset hvad så er det dit liv og dermed også dit valg, hvordan du ønsker at leve det.

Du skriver at du ikke længere kan bo derhjemme. Da du er fyldt 18 år, har du lov til at flytte hjemmefra - jeg ved dog fra andre, som er i lignende situation som dig, at det nogle gange kan være svært, bl.a. fordi stemningen derhjemme kan være anspændt.

Jeg har snakket med flere, som har været glade for at kontakte Etnisk Ung, www.etniskung.dk. De hjælper dagligt unge i din situation - De har både en rådgivning, hvor du kan være helt anonym, men det er også muligt at få en mentor, der kan hjælpe og støtte i forhold til at flytte hjemmefra og studier.

Jeg håber for dig, at du får skabt dig det liv, som du ønsker at leve.

Held og lykke fremover fra

BørneTelefonen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse