Flytte

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Tak for dit brev til BørneBrevkassen, hvori du kort og præcist fortæller om, hvad det er du gerne vil. Jeg kan godt forstå dig, hvis du er træt af, at din mor og du skændes ofte, det er en anstrengende hverdag, tænker jeg.

Måske har du hørt det, jeg gerne vil fortælle dig før, men alligevel vil jeg gerne sige, at det med den alder du har lige nu, er meget almindeligt at skændes med sine forældre. Når det er sagt, ved jeg ikke hvor slemt det er, at I skændes, eller hvor voldsomt det er.

Du fortæller, at du gerne vil have dit eget sted, fordi du er meget selvstændig. Hvordan mon det så vil føles for dig at flytte ind hos din kæreste..?

Hvis han er den eneste, der har penge og måske uddannelse, mon det så er som dit eget, har du spekuleret over det?

Jeg ved ikke, hvor længe du har været kærester med ham. Måske er det ikke ham, du er sammen med i mange år frem, vil du så komme til at stå uden noget sted at bo..?

I dit brev nævner du ikke noget om din far, så jeg kan ikke vide noget om dit forhold til ham. Alt efter om du har et okay forhold til ham, kan det så være et pusterum at bo hos ham af og til?

I dit brev spørger du direkte til, hvem du kan kontakte i forhold til at flytte. Det er sådan, at alle mennesker har en sagsbehandler ved kommunen. Du kan få kontakt til vedkommende ved at ringe ind til din kommune.

Jeg kan ikke direkte svare dig på, om flytningen er noget, der kan lade sig gøre. Med den alder du har nu, bestemmer dine forældre som grundregel over dig. Derfor skal der være specielle forhold til stede for, at du kan flytte hjemmefra, når ikke du er ældre. Så det bedste vil være at spørge din sagsbehandler. Hvis du gerne vil have hjælp til det, kan du få en børnebisidder her fra Børns Vilkår, som kender en masse til børns rettigheder, og som kan hjælpe dig med at sørge for, at du bliver hørt. Du kan læse mere om bisidderne her >>

Hvis du tænker, du gerne vil tale dine muligheder igennem med en rådgiver, er du meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, eller du kan skrive på BørneChatten. Rådgiveren kan også sørge for, at du får en bisidder, hvis du beslutter dig for, at du gerne vil prøve det.

Mange kærlige hilsner

BørneBrevkassen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse