Brev
Familie for frihed
Hej.
Jeg er en 17 årig gammel ung pige, som glæder sig til fremtiden.
Jeg glæder mig vildt meget til at fylde 18 år og gøre stort set hvad jeg vil. Stort set.
Problemet her er så bare, at mine forældre er imod alt det jeg ønsker. Jeg vil så gerne flytte hjemmefra en dag. Ikke fordi, at jeg bliver gammel nok til det, men også fordi, at jeg hele tiden er oppe og skændes med mine forældre og søskende. De er allesammen imod mig og de holder sammen. Det er alle mod én.
Jeg har prøvet at være tålmodig og det eneste der ikke bliver påvirket af mit forhold med mine forældre, er min skole. Lige har jeg fået konstateret, depression og angst og jeg er på sovepiller, da jeg slet ikke kan sove. Jeg har længe haft selvmordstanker. Altså bare at sluge alle mine sovepiller.
Jeg vil bare gerne flytte hjemmefra når jeg fylder 18 år. Men min familie er total imod det. Ligenu står jeg i en situation. Hvor jeg hellere vil miste min familie for min frihed.
Hjælp mig tak.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Jeg er glad for, at du har skrevet til brevkassen og fortalt om din svære situation. Det viser, at du på trods af dine vanskeligheder har overskud og styrke til at søge hjælp.
Du skal vide, at alle unge har ret til at have et liv, hvor de kan føle sig trygge.
Jeg er ikke i tvivl om, at du har brug for nogen, der kan vejlede og hjælpe dig. Det har din familie måske også. Måske er de lige så ulykkelige over situationen, som du er?
Du ved sikkert, at du ikke er alene om dette problem, måske kender du oven i købet nogle andre i samme situation. Hvis du gør, vil jeg opfordre dig til at tale med dem om problemerne. En samtale kan nemlig være en stor støtte, og den kan mindske ensomheden og følelsen af håbløshed. Jeg synes at kunne læse, du har det godt i skolen, er det mon korrekt? Jeg vil anbefale du tager en snak med en lærer, som du er tryg ved og fortæller om din hjemmesituation, forhåbentlig kan læreren lytte og give dig nogle råd til at få hjælp og støtte?
En anden mulighed er at tale med din kommune, vi har alle en sagsbehandler i kommunen og du har krav på rådgivning, du kan være helt anonym, hvis du ønsker det. Kommunen vil kunne fortælle,hvilke muligheder de har for at støtte dig både i forhold til dit ønske om at flytte hjemmefra, men også i forhold til din familiesituation. Du kan finde nummeret til din kommune ved at søge på nettet. Men du er også meget velkommen til at kontakte BørneTelefonen på 116 111, her sidder rådgivere klar til at lytte og hjælpe dig videre. Vi kan også tilbyde dig at få en bisidder med til snakken på kommunen.
Midt i alt det svære glæder du dig heldigvis til fremtiden. Det er godt, den glæde skal du forsøge at holde fast i, og du skal holde fast i den styrke, der hjalp dig til at skrive til brevkassen. Både drømmene om fremtiden og din indre styrke får du brug for fremover.
Mange gode tanker og held og lykke med dit liv ønsker BørneTelefonen