3 venner vil gerne flytte hjemme fra under 18år

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære du

Tak for dit brev. Du skriver i dit brev, at du og dine to venner gerne vil flytte hjemmefra, fordi I har svært med at overskue jeres forældre. Du spørger også til, om I selv må finde en lejlighed og hvordan I skal gå til det.

Jeg kan blive lidt nysgerrig på, om I har fortalt jeres forældre om, at I har lyst til at flytte hjemmefra? Det er nemlig sådan at jeres forældre skal give tilladelse til at I kan flytte, fordi I er under 18 år. Det betyder også, at din veninde selv kan bestemme, når hun er fyldt 18 år og dermed er voksen. Umiddelbart tænker jeg at det er vigtigt, at I får fortalt jeres forældre at I gerne vil flytte sammen og hvorfor I vil flytte lige meget, hvad de synes om det. Grunden til at jeg tænker sådan er, at hvis de ikke synes det er en god idé, at I flytter, så er det vigtigt, at I begynder at tale om, hvad det er svært og hvordan I kan få det bedre sammen.

I ved det sikker allerede, men når man flytter hjemmefra er det mange ting, som man skal finde ud af og et stort ansvar I skal stå med, når I er relativt unge. Så det kan være en god idé at have nogle voksne som kan hjælpe en, når man ikke helt ved hvad man skal. Det er lidt af en proces at ”lære” at blive voksen og flytte hjemmefra.

Når det så er sagt så kan det godt lade så gøre at I flytter sammen, såfremt jeres forældre er enige i jeres beslutning. Måske kan jeres forældre hjælpe jer med de praktiske ting i at finde en lejlighed, betale indskud  (ofte 3 måneders husleje, der skal betales som sikkerhed) og skrive  under på leje- eller købskontrakt. Ellers vil jeg vil råde jer til at tage kontakt med en ungerådgivere i jeres kommune, som kan guide jer videre i hvordan det rent praktisk kan lade sig at gøre med økonomi osv. Hvis det nu er at de voksne omkring jer ikke synes om, det at flytte hjemmefra er den rigtige løsning, så kan en ungerådgivere også være behjælpelig med at hjælpe jer og jeres forældre til at få det bedre sammen.

Jeg håber, at mit svar kan hjælpe jer at komme videre med jeres ønske om at flytte hjemmefra. Hvis I har brug for flere råd eller brug for at sparre med en voksen, så er I altid velkomne til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Flytte hjemmefra Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Studenterrådgivningen

Psykologhjælp og andre tilbud til studerende på videregående uddannelse