Det er altid min skyld…

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Jeg godt forstå, at du blev ked af det, da din mor blev sur på dig. Jeg kan læse, at du egentlig bare ville høre sangen færdig med hende, da I så X-faktor.

Jeg tror, at de fleste af os føler sig ramt, når nogen bliver sure på os, uden at vi har gjort noget.

Jeg kan forestille mig, at det betyder en del for dig, at I er sammen om at se X-faktor.

Det er ikke rart at få at vide, at man dikterer, når man egentligt bare ville hygge og se sangene sammen. Jeg kan godt forstå, hvis du måske føler dig lidt misforstået.

Det er så godt, at du har indset, at din mors skældud ikke er din skyld.

Det gør mig glad, at du har indset, at du ikke rigtigt gør noget forkert.

Du har faktisk tænkt over det og kan se, at din mor har et ‘mønster’: Hun afviser totalt eller bliver megasur. Det er svært, når man ikke kan nå hinanden, fordi man alt for tit havner i enten irritation eller afvisning.

Jeg syntes det er mega sejt, at du faktisk har prøvet at tage snakken med din mor.

Du skriver nemlig, at du allerede har prøvet at snakke med din mor om det, men at hun som sædvanlig bare bliver mega sur eller lader som om, der ikke er sket noget. Jeg forstår godt, at du ikke kan holde det ud længere.

Måske kan du prøve nogle af mulighederne for at få en samtale i gang med din mor:

Måske har du en god person længere ude i familien, du kan bruge. Har du en god faster eller moster, som du kan tale med? Eller måske en bedsteforældre, som du kan tale med? Det kan være, at I sammen kan tale med din mor, så du bedre kan blive forstået?

Det kan også være, at du har en god lærer? Det gode ved at tale med en voksen på skolen er, at den voksne måske allerede kender din mor? Det kan være en fordel.

Du er også altid velkommen til at ringe gratis og anonymt til en rådgiver BørneTelefonen på tlf.: 116111. Her kan du måske ‘øve’ dig lidt i at tale om problemet, som du ikke længere kan holde ud. Det kan også være, at rådgiveren har gode forslag og ideer til, hvad du kan sige til din mor.

Jeg håber, at I bliver bedre til at tale sammen, og din mor vil komme til at forstå dig lidt bedre

Du er jo ikke ude på at diktere og bestemme over hende – tvært imod savner du måske at tale med hende og hygge med hende – uden at blive misforstået?

Det en god ide at vende tilbage til os eller andre, der hjælper, hvis tingene ikke bliver bedre. Så finder vi andre ideer og forslag til, hvad du kan prøve.

Mange kram fra

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.