Brev
Vold i hjemmet
Hej børnetelefonen
Jeg er en pige på 13 og for cirka et halv år siden var min mor sammen med sin ex kæreste på derværende tidspunkt var jeg bange for ham jeg turde ikke at gå i seng for jeg var bange for at han kunne finde på at gøre noget ved min mor.
Derefter kom jeg op og skændes med min mor og kaldtes hende nogle meget grimme ting der efter slog hun mig på min kind og jeg har lige siden haft tænkt om at jeg skulle flytte til min far og om jeg skal sige det til kommunen
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Tak for dit brev. Det lyder som om, at du har tænkt på det her rigtig længe. Jeg forstår godt, at du har tænkt på det. Det er bare så godt, at du deler det og dine følelser omkring det nu.
Bange for mors ekskæreste
Du skriver, at du har været bange for din mors ekskæreste. Det lyder virkelig ikke rart at ligge søvnløs og være så bange. Du skriver ikke, hvad du var bange for, at han ville gøre ved din mor. Men sådan nogle tanker er jo bare slet ikke rare at have. Den slags tanker kan være rigtig ubehagelige at være alene med som ung. Har du mon delt tankerne og oplevelsen med din mor eller far? Måske er der også nogle andre voksne, som du føler du kan tale med? En lærer på skolen eller en venindes/vens forælder? Når jeg spørger så meget om det, er det fordi, det er vigtigt, at man føler, at man har en tryg voksen, man kan tale med. Her på BørneTelefonen er du mere end velkommen til at ringe, hvis du føler, at du har brug for at tale med en voksen. Du kan altid ringe til os på 116111.
Kommunen kan hjælpe, når man bliver slået
Du skriver også i brevet, at du har været oppe og skændes med din mor, hvor hun har slået dig på kinden. Det er ikke okay. Uanset om du har kaldt din mor nogle grimme ting eller ej. Det betyder ikke, at det er okay, at din mor slog dig. Det var ikke din skyld. Ens forældre må ikke bruge vold (fx at slå dig på kinden). Når man er barn eller ung, har man ret til at blive passet godt på derhjemme. Det kunne måske godt lyder som om, at din mor har svært ved det lige nu. Måske har din mor brug for noget hjælp til det?
Jeg fornemmer, på det du skriver, at du allerede ved noget om, at kommunen kan hjælpe dig med at få det bedre derhjemme. Og det er nemlig helt rigtigt. Det vil jeg rigtig gerne fortælle dig lidt mere om. Din mor har faktisk ret til at få hjælp, så hun ikke bruger vold. Den hjælp kan hun få gratis i kommunen, hvis man snakker med sin egen kommunes børne- og familie afdeling om det. Hvis det lyder svært, må du gerne ringe ind til BørneTelefonen og øve dig. Vi vil rigtig gerne hjælpe dig.
Vi kan også hjælp dig, hvis du skal til et møde på kommunen. Du har nemlig ret til at have en bisidder med dig. En bisidder er en voksen, der skal støtte og hjælpe dig bedst muligt til en samtale med kommunen. Det kan du også tale med os om på BørneTelefonen, hvis du ringer ind. Ellers kan du læse om det på denne hjemmeside: bisidder
Flytte hjem til far?
I dit brev, fortæller du, at du har haft tænkt på at flytte hjem til din far. Jeg tænker, at du må være tryg ved din far, siden du har haft tænkt på det. Det er jeg rigtig glad for, at du er. At du tænker på at flytte hjem til din far, viser mig også, at du gerne vil det bedste for dig selv. Og det er bare så flot. Hvis du har mod på det, kunne du vise ham dit brev og mit svar på det? Måske kunne det hjælpe jer til at have en god samtale om, hvorfor du gerne vil flytte hjem til ham.
Familieretshuset kan hjælpe, når du ikke føler dig hørt i dine forældres skilsmisse
Til sidst i mit svar vil jeg lige skrive, at nu hvor du er fyldt 10 år, har du noget, der hedder initiativret. Det betyder, at hvis du ikke har det godt med at bo hjemme hos din mor, kan du bede Familieretshuset (tlf.nr.: 72 56 70 00) om at indkalde dine forældre til et møde. Så kan I alle sammen tale om, det der blev bestemt for dig, da dine forældre blev skilt. Til sådan et møde kan du også få en bisidder med dig.
Du kan altid ringe til os på BørneTelefonen på 116111. Vores rådgivning er gratis og anonym. Vi vil gerne hjælpe dig så meget, vi kan.
Jeg håber mit svar kunne hjælpe dig. Husk at passe på dig selv. Jeg ønsker det bedste for dig og din familie.
Mange tanker
BørneTelefonen