Brev
Utroskab
Hej…
Jeg havde her for nogle dage siden, kommet til at gå ind på min fars facebook profil. Og så så jeg en af hans beskeder, og læste den bare for sjov. Der stod alt muligt, man ikke burde skrive til en af sine venner. Jeg gik ind og så hele samtalen, og også nogle andre samtaler, de to havde haft.
F.X havde de aftalt at de kun skrev om dagen, og at man skulle slette beskederne efter de havde skrevet sammen, så der ikke var nogle der kunne læse dem. Jeg tog her forleden min fars mobil, og tjekkede om han havde nogle beskeder, der var selvfølgelig kun uskyldige beskeder, som de også havde aftalt på facebook.
Så jeg prøvede at skrive en sms til hende. Jeg skrev: “Hej du, hvordan går det ;-)”, hun svarede så tilbage: “Du modig var’, en sms om aftenen. K… (det er hendes mand) sidder lige en meter fra mig”.
Så blev jeg simpelhen så ked af det, at jeg bare ikke kunne skrive mere, så jeg lagde mobilen på plads. Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, og jeg håber virkelig at i kan hjælpe mig!
Hilsen…
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev. Jeg forstår godt, at det er en svær situation du er i, og jeg synes det er godt, at du nu søger om hjælp til at finde ud af, hvordan du skal komme ud af det pres, du må føle. Du har jo fået en viden om din far, som du nok ikke havde forventet, og nu ved du måske ikke helt, hvad du skal mene om ham..?
Jeg tænker, at det måske også gør dig bekymret i forhold til din mor og dine forældres forhold til hinanden..? Du har læst nogle beskeder, som måske betyder, at din far er utro i forhold til din mor, men du kan ikke helt vide det. Det kan også tænkes, at han "bare" flirter med en anden, men uanset hvad der ligger i det, er det ikke en rar viden at have, når du ikke kan snakke med ham om det.
Måden du har fået din viden på gør jo nok, at du er endnu mere usikker på, om du vil dele din viden med dine forældre..? Din far tror, at han kan have en hemmelighed for sig selv, og har måske ingen anelse om, at du har set hans facebook og sms..? Nu ved jeg jo ikke, hvor åbne I normalt er i forhold til hinanden hjemme hos dig, og hvordan din far evt. vil reagere hvis / når han finder ud af, at du kender til hans hemmelighed. Men jeg tænker, at det nok er vigtigt for dig at dele den med nogen.
Hvis du føler, at du kan snakke med din far om det, så tænker jeg, at det måske kunne være en ide at fortælle ham, at du altså er kommet til at kigge i hans facebook og sms og derved er blevet bekymret, fordi du har set at han skriver med en kvinde på en måde, som du synes virker upassende og gør dig bekymret..?
Det kan godt være, at han bliver sur, men jeg tænker, at det jo nok også vil gøre indtryk på ham, når du fortæller, at du er bekymret over din viden..? Hvis det er helt udelukket, at du kan gå direkte til din far, så kan du jo enten vælge at tale med din mor eller med en helt anden voksen. Det kunne evt. også være en af dine bedsteforældre, hvis du er tæt på dem - eller et andet familiemedlem, som du føler dig tryg ved..?
Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du vil snakke med en rådgiver om det først, før du går videre med det.
Kærlig hilsen BørneTelefonen