Tror min far stalker min internet veninde og mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Det lyder dejligt, du fået en veninde, du er blevet tæt med. Og det lyder som en rigtig god måde at gøre det på, det her med at dine forældre har mødt din veninde og hendes forældre.

Du har været rigtig ansvarlig og åben, og derfor kan jeg godt forstå, at det er irriterende at føle, at din far overvåger dig. Faktisk har han IKKE ret til at tjekke dine sociale medier uden at spørge dig. Du har ret til et privatliv, og det skal han respektere.

Måske kan du spørge dine forældre, hvordan de har det med din nye veninde? Og spørge om der er noget, de er bekymret for generelt. For at finde ud af hvilke tanker de gør sig. Og så kan du måske fortælle situation fra din side. Sige, ligesom du gør her i brevet, at du føler din far kigger med på dine profiler, uden du ved det.

Jeg tror, det er godt at åbne op for dine forældre om, hvordan du har det og går og tænke om det. Da det måske kan gøre det nemmere for dem at være åbne om deres tanker og følelser.

Kunne snapchat være et medie for dine forældre? Så kan de selv få dine snaps. Og din faster ”slipper for” at sende screenshots til dem. For jeg kan godt forstå, du står med en underlig følelse, når din faster viser dine forældre noget, du har sendt til hende.

Det med at dine far taler grimt om dine venner, kan jeg godt forstå, hvis du ikke synes er rart. Jeg tænker, det er okay at sige til ham, at du ikke bryder dig om at høre på, at han taler grimt om nogen, du holder af.

Så jeg håber, du har mod på at få talt med din far, så du kan nyde din søde veninde uden at være bekymret eller føle dig overvåget.

Mange hilsener, BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.