Transkønnet

Jeg er en pige på 13 og jeg har længe vidst at jeg er transkønnet, men jeg ved ikke hvordan jeg siger det til mine forældre.

Jeg ved at mine 3 bedste veninder støtter op om min identitet og har det fint med det,

andre har ikke fået det at vide,

mine forældre har brug for at vide,

men hvordan skal jeg sige det.

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du tænker over, hvordan du skal fortælle dine forældre at du er transkønnet. Jeg synes samtidig, at det er en rigtig god idé at dele det med dem, da det kan være rigtig hårdt at gå og føle, at man skal skjule vigtige ting for sine forældre.

Måske har dine forældre faktisk allerede lagt mærke til noget, og i så fald er det måske nemmere at få sagt. Det kan også være, at de ikke har tænkt over det og bliver overraskede.
Uanset hvad så tror jeg, at dine forældre bliver glade for, at du deler dine tanker med dem. Og de vil sikkert være en stor hjælp og støtte for dig fremover.

Du spørger, hvordan du skal sige det til dem.

Jeg synes, at du en dag hvor I har god tid, fx en weekenddag, skal sige til dine forældre, at du har noget vigtigt, du gerne vil fortælle dem.
Så kan du spørge dem, om I kan sætte jer ned og tale sammen på et tidspunkt i løbet af dagen. Så har I god tid til at tale om det og dine forældre ved, at det er vigtigt for dig at tale om. Og at det er noget, som de skal tage alvorligt.

Når du har fortalt dem, at du er transkønnet, kan du jo spørge dem, hvad de tænker om det. Det kan også være, at du har brug for at sige nogle ting i starten, hvis der er noget du er nervøs for, eller hvis der er noget, som du gerne vil have, skal være på en bestemt måde. Det kan være, at du fortæller dem, at du ikke vil afbrydes. At du har brug for, at I taler stille og roligt. Eller at du bare fortæller dem, at det er svært for dig at skulle sige.

Hvis det er for svært at sige ansigt-til-ansigt, så kan du jo også give dem dette brev, når I sætter jeg ned og skal tale sammen.

Du har allerede taget et stort og flot skridt, ved at skrive herind. Du skal vide, at der også findes en rådgivning, der hedder LGBT Ungdom. Her sidder andre unge og voksne, der også har skulle springe ud for deres forældre og som ved rigtig meget om, hvordan det er. Dem kan du altid tale med, hvis du har brug for nogen der lytter og som bl.a. ved noget om, hvordan det er at være transkønnet.

Du kan læse mere på deres hjemmeside her

Mange hilsner og pøj pøj fra

BørneTelefonen.

få flere gode råd og hjælp til køn og identitet

Er du i tvivl om, hvilket køn du identificerer dig som? Måske du allerede ved det, men er nervøs for at fortælle det?

Her på siden kan du få gode råd og hjælp til at sige det højt. Du kan også teste din viden om de forskellige kønsidentiteter.

læs og giv råd til at springe ud

Vil du gerne fortælle din familie og venner om din seksuelle orientering?

Her kan du få andre børns gode råd til, hvordan du kan gøre det. Du kan også dele dine egne oplevelser og gode råd.

Køn og identitet Andre der hjælper

FSTB

Rådgivning til transkønnede børn og unge om køn og identitet
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

LGBT+ Danmark

Rådgivning om seksuel orientering, kønsidentitet og seksualitet