Brev
Svær tid..
Hej brevkasse.
Jeg har i lang tid været i tvivl om jeg skulle skrive det her brev eller lade vær, da jeg har lidt svært ved at forklare andre hvordan det hele hænger sammen osv. Men nu prøver jeg..
Okay, jeg har i et halvt årstid haft en del fravær fra skolen ( Vi taler mindst 1 gang i ugen) Jeg føler mig rigtig svag over at jeg ikke kan ” Klare” at være i skole fuldt ud som andre i min klasse..
Der er også nogen i min klasse der er begyndt at kalde mig pjækker.. Men jeg græder rigtig meget.. Og jeg kan sidde og græde i flere timer over noget der egentlig ikke er særlig specielt..
Min mor er psykisk syg og jeg kan overhovedet ikke med hende. Hun går hjemme hver dag, og laver INGENTING i huset.. Hvilket også fører til at vores hus ligner en svinesti for at sige det på en pæn måde.. Hvilket også bare ødelægger mine dage totalt da jeg virkelig synes det er pinligt at skulle invitere nogen hjem, når det ser sådan ud som det gør..
Jeg føler virkelig at vær ENESTE GANG jeg har det godt og det hele bare køre på skinder, så kommer der en ny udfordring eller et nyt problem..
Jeg er nået så langt nu at jeg virkelig bare ønsker at kunne sove hele tiden væk, indtil problemerne har løst sig selv.. Fordi når jeg sover er det det eneste tidspunkt jeg ikke tænker så meget som jeg gør..
Dem jeg har snakket med synes det ville være en god ide, hvis jeg tog til en psygolog, da både nogen fra kommunen og skolen tror jeg har en depression..
Men hvordan gør man lige det med en psygolog?
Og er det svagt at tage til en psygolog?
Håber på bare lidt forståelse..
Mvh Mig..
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Hvor er jeg glad for, at du har valgt at skrive dette brev. Det er en modig og samtidig også en klog beslutning - noget som jeg helt klart ser, som et tegn på en indre styrke og vilje til ændre på ting for at få det bedre.
Når jeg læser dit brev, forstår jeg godt, hvis du føler at det hele engang imellem bliver for meget og du bare har lyst til at trække dig væk. At være pårørende til en syg mor er ikke noget, man som barn skal stå alene med - det kræver hjælp.
Derfor synes jeg bestemt ikke, at det er et svaghedstegn at snakke med en psykolog - tværtimod så synes jeg, at det er stærkt at turde åbne sig op og snakke med andre om det, som er svært. Og ud fra det som du beskriver, kunne det også lyde som, at din mor kunne have brug for hjælp.
Når du spørger, hvordan man lige gøre det med en psykolog, bliver jeg lidt i tvivl om, hvorvidt du mener: Hvordan får man kontakt med en psykolog? Eller hvordan man snakker med psykologen?
Derfor vil jeg svare på begge dele - bare for en sikkerheds skyld:
Du kan få kontakt til en psykolog gennem kommunen. De har altid nogle, man kan snakke med. Din lærer kan også hjælpe dig med at skaffe en psykolog, der er nemlig tilknyttet psykologer til skolen. Fortæl fx din lærer, at du har tænkt over det og gerne vil tale med en psykolog. Så kan din lærer sørge for kontakten. Du kan også altid gå til din egen læge. Lægen kan nemlig også henvise til psykolog.
Hvordan man snakker med en psykolog er meget forskelligt, men typisk vil hun eller han stille dig nogle spørgsmål, og på den måde vil I få gang i en samtale. Det er en samtale mellem jer, og du har mulighed for at få fortalt om alt det, der fylder inden i. Psykologen vil hjælpe dig med at udvikle nogle strategier til det, der er svært i dit liv.
Jeg tænker, at det vil være godt for din mor også at få noget hjælp til at kunne overkomme hverdagen. Det er klart, at du ikke kan koncentrere dig i skolen, når der er så meget, der fylder derhjemme. Alle børn og unge har brug for støtte fra voksne. Lige nu kan din mor ikke støtte dig – derfor skal du have støtte fra andre voksne. Hvordan er dit forhold til din far? Kan han støtte dig? Eller er der en anden voksen, der kunne hjælpe dig lige nu?
Du skriver, at kommunen mener, at du har en depression. Det tyder på, at du får hjælp fra kommunen? I Børns Vilkår har vi det, der hedder en bisidder. Det er en voksen, der kan tage med dig til møder på kommunen og støtte dig, sådan at du får den rette hjælp. Måske kunne du tænke dig det? Vi vil meget gerne hjælpe dig. Læs mere om vores bisidderordning her: https://bornetelefonen.dk/bisidder
Det, at du skriver dette brev og får sat ord på din situation, kan måske også være hjælpsomt for dig? Jeg ved fra andre, at det at skrive kan hjælpe positivt på humøret og tankerne. Derfor kunne det ,måske være godt for dig at begynde at skrive dagbog?
Jeg håber for dig, at du vil tage imod den hjælp, du kan få - for du skal ikke stå alene med det hele.
De kærligste tanker og bedste ønsker fremover fra
BørneTelefonen