Brev
Smidt ud som 16-årig.
Hej Brevkassen.
Min mor har vurderet at hun kan have mig boende hjemme, hvilket jeg ikke kan forstå, men det er hendes beslutning.
Jeg er en dreng på 16 år, jeg vurdere mig selv som velfungerende, jeg har det okay på det sociale plan og jeg er fysisk aktiv.
Dog vælger min mor at smide mig ud pga. hun ikke forstår mig, fordi jeg er teenager og lidt rebelsk og afprøver mine grænser. (Ifølge mig)
Hun påstår dog at det er fordi jeg ikke kan passe min uddannelse, ja jeg har et højt fravær, men jeg laver mine ting og følger med i timerne.
Hun har kontaktet vores kommune, dog ved jeg ikke hvor langt processen er.
Jeg har fået et tilbud af en ven, som er over 18, at bo hos ham.
Jeg skal dog selvfølgelig hjælpe til med det huslige og med husleje og forsørge mig selv i form af mad og tøj.
Jeg har arbejde, dog kommer det til at knibe med pengene.
Mit spørgsmål til jer er:
Er det muligt at få et økonomisk tilskud under 18?
Kan jeg få et økonomisk tilskud hvis jeg acceptere tilbuddet om husly hos min ven?
Dreng, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 16 år
En mor kan ikke “bare” smide sin søn ud, når han er under 18 år. Men der kan selvfølgelig være tidspunkter, hvor det vurderes, at det er bedst, at barnet ikke bor hjemme. Når man er barn, altså under 18 år, er det altid barnets tav, der kommer først. Derfor er det kommunens opgave at sørge for, at du har/får de bedste betingelser.
Du skriver, at din mor er i kontakt med kommunen, men at du ikke ved, hvor langt de er i processen. Jeg kan forestille mig, at det ikke er særlig rart, når man ikke ved, hvad der skal ske. Derfor vil jeg anbefale dig at kontakte vores bisidder-afdeling, der kan hjælpe dig med at forstå, hvad der sker, når en “sag” ender hos kommunen.
En bisidder er en voksen, der hjælper og sørger for, at du og dine behov bliver hørt. Bisidderen går med dig til møder på kommunen. Og du kan sammen med bisidderen meget hurtigt få aftalt et møde, hvor I sammen kan gå til kommunen.  Du kan kontakte vores bisiddere på direkte på tlf.: 35 55 55 59. Læs også mere her: bornetelefonen.dk/bisidder
I brevet spørger du, om du kan få økonomisk tilskud, når du er under 18 år – og det kan man godt i nogle tilfælde. Men det afhænger meget af omstændighederne. Derfor kan jeg ikke svare præcis på dit spørgsmål.
Jeg ved dog, at kommunen vil vægte højt, at du er et trygt sted, hvor der er gode muligheder for, at du kan passe din skole. Så selvom du gerne vil takke ja til at bo hos din ven, så er det altså ikke sikkert, at det er den løsning, som er den, kommunen synes, er bedst for dig. Nogle gange kan kommunen også tilbyde et forløb, hvor de hjælper du og din mor, så I fortsat kan bo sammen.
Jeg kan forestille mig, at du må have det ret svært lige nu. Det er ikke særlig rart, når ens mor reagerer så voldsomt. Derfor vil jeg foreslå, at du får talt med en voksen omkring dig. Er der en rar lærer på skolen, du kunne tale med? Eller en vens mor eller far. Selvom du er 16 år, har du stadig brug for støtte fra voksne. Og omsorg. Derfor er du også meget velkommen til at ringe og tale med en af vores rådgivere på 116111.
De varmeste hilsner BørneTelefonen