Brev
skilsmisse
Hej Børnetelefonen.
Jeg er en pige på 11 år, der har skilte forældre. Min mor har lige for ca 3 måneder siden fået en kæreste. Han er rigtig sød, men min far bryder sig ikke om ham….
Min mor må ikke længere komme hjem hos min far, og min far vil ikke have at jeg sover hos min mor, hvis kæresten og sover der. Jeg har mit eget værelse, så jeg forstår det ikke helt.
Jeg har som om at mine forældre vil have at jeg skal vælge mellem dem begge, og det kan jeg ikke. Jeg elsker dem begge. Når spørg dem begge om du vil stoppe med at råbe af hinanden, siger de ‘Men det ham/hende der begynde’.
Jeg har haft mange selvmords tanker, men det kan ikke lide at have, jeg ingen at snakke med over i skolen, alle siger jeg er mærkelig. Her hjemme kan jeg slet ikke snakke om tingene…
Jeg håber i kan give mig et råd til hvad jeg skal gøre.
-C
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære C
Tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du vælger at skrive her ind, når du har svært ved at finde nogen at snakke med ovre i skolen og derhjemme. For de ting, du skriver om, er der brug for, at voksne hjælper dig med at løse. Og det vil jeg meget gerne hjælpe dig med nogle ideer til.
For mange børn kan det være rigtig svært, når det føles som om, at far og mor vil have, man skal vælge imellem dem. For det kan man jo ikke. Som du selv skriver, elsker du både din far og din mor. Og måske er du bange for, at den anden bliver ked af det. Men du har ret til at vælge både din far og din mor. Du kan naturligvis kun være et sted ad gangen. Og det skal være det sted, der giver bedst mening. Men det betyder ikke, at du fravælger den anden.
Du skriver om, at din far ikke kan lide din mors nye kæreste, som du selv synes er rigtig sød. Her tror jeg, at det handler om, at din far og din mor på nogle områder måske har det svært med hinanden. Det er godt, at du har det fint med din mors nye kæreste, og du bestemmer naturligvis selv, hvilke voksne, du synes godt om. Du er så måske blevet blandet ind i nogle af de ting, som ikke har noget med dig at gøre, men er noget, dine forældre selv skal løse.
Du skriver i brevet, at du har haft mange selvmordstanker. Det synes jeg er rigtig vigtigt, at du får talt med nogen voksne om, for sådan er der ingen, der skal gå rundt og have det. Måske kunne der findes en sød lærer eller en pædagog, du kunne have lyst til at snakke med? Måske en moster, en sportstræner, en nabo, en venindes mor eller en helt anden? Måske kan det være svært at fortælle om? Så kan du overveje at vise dit brev her til personen. For i brevet er du rigtig god til at sætte ord på de ting, der er svære for dig.
Det er flot af dig, at du prøver at få dine forældre til at lade være med at råbe af hinanden. Men måske burde nogle andre hjælpe dine forældre til at snakke bedre med hinanden og samarbejde bedre omkring dig. På den måde kan I alle få det bedre. Der er en mulighed, der hedder ”Barnets initiativret”, hvor barnet (det vil sige dig) kan få Statsforvaltningen til at indkalde forældrene til et møde. Det kan du læse mere om her eller du kan ringe til BørneTelefonen på 116111 og høre mere om, hvordan du gør.
Måske ved din far og mor slet ikke, hvordan du har det og at der er mange ting, du går rundt og tænker på? Jeg spørger, fordi jeg ved fra andre børn, at de ind imellem går rundt selv med de svære tanker. Måske synes man, at de andre har nok at tænke på i forvejen. Men her er det vigtigt, at du får fortalt din far og mor, at det også påvirker dig, at de har det svært med hinanden. Måske kunne du vise dem dit brev og eventuelt mit svar? Eller måske kunne du skrive et nyt brev til dem?
Jeg håber, at du har kunnet bruge nogle af mine ideer. Hvis du har brug for flere, er du altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 – eller skrive SMS eller på chatten.
Kærlig hilsen BørneTelefonen