Sex med min lillesøster

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej dreng på 15 år

Jeg synes at det er godt du skriver til BørneTelefonen. Jeg vil gøre mit bedste for at hjælpe dig.

Jeg kan godt forstå, du er bekymret. Som du selv skriver, er det forkert at have sex med sin søster. Udover det er det også strafbart at have sex med en mindreårig.

Jeg synes, at du skal sige til din søster, at det I har gjort, er forkert og at det ikke skal ske igen.

Din søster er kun 10 år, og selvom hun måske selv synes hun har lyst til at eksperimentere, så er det vigtigt at du som storebror ved, at hun stoler meget på dig og måske derfor kan glemme at mærke efter sine egne grænser. Det skal du hjælpe hende med.

Når man er 15 år som du er, så er der mange der oplever at blive forelskede eller få deres første seksuelle erfaringer. Derfor er det også helt forståeligt, at du er begyndt at interessere dig for hele det område af dig – og af din krop. Men jeg vil klart anbefale at udforske det med en på din egen alder, og – særligt vigtigt – en som du ikke er familie med.

Dit spørgsmål om, der kan ske noget med din søster, efter du har været oppe i hende og at du har haft sædafgang, kan jeg sige:

  1. Din søster kan have fået rifter i skeden
  2. Din søster kan få blærebetændelse
  3. Hvis du har haft sex med andre, kan du risikere at overføre en kønssygdom til din søster.

Du skriver at hun ikke kan være gravid, så jeg går ud fra, at hun ikke har fået sin menstruation.
Men derfor er det meget vigtigt for mig at sige, at skulle hendes menstruation være på vej, så er ingenting 100% sikkert.
Derfor er det meget vigtigt, når du begynder at have et sexliv med andre på din alder, at du altid beskytter dig med kondom. Både for at undgå graviditet og sygdomme.

Som sagt skal I stoppe jeres “hygge”, da det er ulovligt at have sex som søskende.

Hvis man er over 15 år, må man derudover heller ikke have sex med nogen under 15 år. Det står i loven om den seksuelle lavalder, som beskytter børn mod at blive udsat for overgreb fra unge og voksen over 15 år.

Måske mit svar kan virke lidt hårdt eller skræmmende, men det er kun fordi jeg gerne vil være sikker på, at du forstår, at det er en lidt alvorlig situation I har sat jer i, og at I må gøre jer umage for at det ikke sker igen.

Jeg håber, at du kan bruge mine svar og følger mine råd.

De bedste hilsner fra

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.