Brev
Sengetider
Kære BB!
Min mor og far er SÅ strenge med sengetider hjemme hos mig. Jeg er 14 og min lillebror er 11 og vi SKAL ligge i vores senge kl. 21:30.
Jeg er godt klar over, at de bare prøver på at passe på os, men det driver mig til vanvid. Jeg føler, at jeg sagtens selv kan styre det. Det er jo heller fordi jeg vil side oppe til klokken lort om natten. Jeg vil bare gerne flytte grænsen lidt. Til måske 22:15.
Jeg har prøvet at snakke med dem, men de står fast og siger at unge i min alder skal sove meget. Jeg må heller ikke ligge med min mobil, computer eller andet som fx en bog. Jeg skal ligge mig til at sove der. De beder os om at børste tænder klokken 21 for at gøre os klar.
Er der andet jeg kan gøre end at prøve at snakke med dem? Eller er det normalt og skal jeg bare finde mig i det?
Hilsen den meget frustreret pige, H
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 årMange tak for dit brev til brevkassen. Når jeg læser dit brev, kan jeg tydeligt høre, at du er træt af, at du og din lillebror skal ligge i jeres senge kl. 21.30. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at acceptere jeres sengetider.Omvendt synes jeg også, at du er rigtig god til at se "sengetids-situationen" fra dine forældres synsvinkel. Du skriver, "at de bare prøver at passe på os", hvilket jo er rigtigt. Det er altid forældrenes ansvar at sikre og sørge for, at deres børn trives – og at få rigeligt med søvn er en vigtig forudsætning for en god dag.
Men som du også selv skriver, så er du jo heller ikke interesseret i at sidde oppe hele natten, men derimod at få rykket sengetiden lidt, så den passer lidt bedre til dig og dine behov. Jeg kan forstå, at du allerede har forsøgt at snakke med dine forældre, men jeg er lidt i tvivl om, hvilke argumenter, du er kommet med? Jeg kan ikke læse ud fra dit brev, om du har svært ved at komme op om morgenen, men hvis det ikke er et problem, kunne du måske spørge dine forældre, om du måske måtte få en "prøve-periode", hvor du fik lov til at være oppe til kl. 22, måske? Eller at du fik lov til at læse i en bog fra 21.30-22? På den måde kan dig og dine forældre efter lidt tid tale om, hvordan det går? Det vil give dig mulighed for at vise, at du godt kan være ansvarlig for din egen "friskhed"? Jeg synes, du har været rigtig god til at forklare mig, hvordan du har det med dine sengetider, så du kan overveje, om du måske skal vise dine forældre dit brev til brevkassen – og mit svar? Jeg håber, at du og dine forældre finder en løsning, der passer godt til jer alle sammen. De bedste tanker fra BørneBrevkassen
Hvordan har du det i din familie?
hvordan har du det med din familie?
Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?
Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.
Du kan få en Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du skal til møde i kommunen eller i Familieretshuset, kan en voksen fra BørneTelefonen gå med dig. Det er helt gratis at få en bisidder.