Brev
Selvmordstanker
Hej,
jeg er en pige på 13 år som går i 7 klasse
Jeg har et problem jeg gerne vil dele med jer
Jeg føler mig altid alene! Når jeg tager i skole eller når jeg er hjemme…
Når jeg tager i skole begynder alle drengene fra min klasse at kalde mig “ko” klamme” Fuck af” ad” og andre ubehagelige ting ingen af pigerne i min klasse vil arbejde sammen med mig og vi er 4 piger i min klasse. Det er hvad der sker i skolen.
Jeg kommer hjem hver dag og lige når jeg kommer hjem må jeg ikke slappe af eller noget
jeg skal Ryde op eller bliver min familie sure på mig jeg har søskende men det er altid dem der bliver set jeg for ALDRIG opmærksomhed jo!
Kun når de siger jeg ikke laver niget derhjemme selvom jeg altid gøre min andre søskende for hvad de peger på og de behøves aldrig at Ryde op! Det altid mig…
jeg er så træt af det de ved ikke hvordan jeg har det jeg græder næsten hver dag HVER DAG!!
Det er så hård for mig jeg føler at ingen i min familie elsker mig mere kun da jeg var lille.
jeg vagt så mange selvmordstanker men jeg tør ikke gøre noget af det!
Hvad skal jeg gøre
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Mange tak for dit brev. Det er flot og stærkt gjort af dig, at skrive dette brev til BørneTelefonen - for selv om det nogle gange kan virke som om, at man er den eneste i hele verden, så skal du skal vide, at du ikke er alene!
Det er vigtigt, at du lytter til dig selv; du skriver, at du er ked af det hver dag og har selvmordstanker - det er ikke noget, man skal stå alene med.
Du fortæller i dit brev, at du har det svært, både i skolen og derhjemme.
Du skriver, at din familie ikke ved, hvordan du har det. Og at du oplever, at de ikke ser dig. Det er ikke en rar følelse. Det er vigtigt, at du får den omsorg og tryghed, som du har brug for derhjemme.
Måske er dine forældre ikke opmærksomme på, hvor meget du har brug for den? Gad vide, hvordan det ville være, at fortælle dem det? Måske kan I f.eks. sammen lave nogle aftaler for, hvem der laver hvad derhjemme, og de vil kunne støtte dig, når du er ked af det.
Det der sker, når du er i skole, er på igen måde okay! Ingen kan holde til at blive kaldt grimme ting eller blive holdt udenfor - der er ingen, som kan lære nye ting, når man oplever sådanne ting i skolen.
Alle skoler skal have en antimobbeplan og er ansvarlige for, at arbejde med trivsel og et godt klassemiljø - måske er din lærer ikke opmærksom på, hvordan det er i jeres klasse?
Måske tænker du, at det kan lyde uoverskueligt, at skulle tale med dine forældre og lærere om hvordan du har det. Det kan også være en stor opgave, at klare alene. Det kan være, at du kan komme i tanke om en særlig voksen på skolen, som det ville være rart at tale med? Det behøver ikke at være din lærer. Måske en pædagog, vejleder, AKT-lærer eller sundhedsplejerske?
Du vil både kunne fortælle den voksne om, hvordan det er i skolen og derhjemme. For jeg tror, at det er vigtigt, at du får noget bedre støtte begge steder og at du får nogle at tale med.
Hvis det er svært, at komme i tanke om en voksen, som du ville kunne tale med, så kan det være, at du har mod på, at ringe eller skrive til BørneTelefonen? Her sidder der voksne rådgivere, parat til at lytte, hver dag fra 11-23 på både telefon, chat og SMS.
Du lyder som sådan en stærk pige, der er god til at mærke efter, hvordan du har det. Det skal du holde fast i. Jeg håber, at du får den hjælp og støtte, som du har ret til og fortjener.
De bedste ønsker fremover fra
BørneTelefonen