selvmords tanker på grund af mine forældre

hej…. jeg er en pige på 14 snart 15….

har altid været meget glad for at være sammen med mine venner da jeg kan være mig selv og de forstår mine problemer. min far rejser meget med sit arbejde så da han kom hjem fra sin sidste rejse blev vi alle sat i hjemme karantæne før hele danmark blev.

jeg måtte ikke se mine venner eller min kæreste som jeg skulle ha været sammen med. har altid haft mange selvmords tanker fordi mine forældre ligger et for stort pres på mig. er en af de børn i skolen som lærerne ikke gider tage seriøst fordi jeg ikke giver dem respekt. men det kun fordi jeg ikke får noget respekt. min far og mor siger altid “hvorfor kan du ikke være en af de gode piger”.

det rammer hårdt til tider. jeg har ikke været sammen med nogen i snart en måned og kan ikke klarer mere af skåret i mig selv. min mor har sendt os til en anden by for at være sikker på jeg ikke raner nogen steder hen. ved godt jeg bare kan video chatte med dem men ikke når man har så skide mange lektier for.

jeg nægter at lave noget hvis jeg bliver presset og det gælder alt. vil tage mig den tid jeg har brug for og ikke få skældt ud for ikke at gide.
jeg kan ikke mere! det ikke rart at ens forældre ikke er tilfredse med en. og tro mig de er ikke tilfredse med mig

mvh en ensom pige

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære snart 15 årige

Tak for dit brev. Det er rigtig godt, at du deler dine tanker med os. Jeg kan godt forstå, du har brug for at dele alt det svære med nogen udefra.

I brevet kan jeg se, du har det rigtig godt med venner og kæreste, og det er vel nok godt. Det er vigtigt i din alder – ja hele livet igennem:)

Dine gode venner, som betyder så meget for dig, kan du måske bruge som en lindring, for ikke at føle dig så spærret inde? Kan forstå du har mange lektier for.  Men bare lidt er bedre end ingenting.

I disse tider, med Corona – sygdom, er du ekstra belastet, netop fordi du ikke kan være hos dine venner, som du plejer. Det lyder til at være meget hårdt for dig. Du savner dem tydeligvis helt vildt meget.

Det er en utrolig svær situation, vi mennesker er i lige nu. Mange kan komme til at føle sig ensomme. Mange kan komme til at blive kede af det, måske ligefrem deprimerede.

SÅ – jeg gætter på, at lige nu føles alt det med dine forældre ekstra svært. Ikke mindst fordi du ikke kan være sammen med andre og snakke om det.

I brevet giver  du stærkt udtryk for at være meget presset af de vilkår, dine forældre laver for dig i hverdagen, især i denne tid.  Det du fortæller om selvmords-tanker og at skære i dig selv, er et meget tydeligt tegn på, at du er alt for hårdt presset.

Men at gøre sig selv ondt på den måde er aldrig en løsning. Jeg tror, du bare vil blive endnu mere ked af det. Vi må i stedet prøve at hjælpe dig med at passe på dig selv!

Én måde at passe på sig selv kan være, at bede nogen udefra om hjælp. Du har klaret at skrive herind, og på den måde har du en styrke, du allerede bruger. Du har lige med brevet vist, at du kan række ud efter hjælp:)

I dit brev kan jeg ikke se, om du har mulighed for eller mod på at tale med dine forældre om, hvordan du egentlig har det?

Hvis det er muligt, vil det måske være lettest at tale med den ene først?

Hvis ikke, kunne der måske være en anden voksen i din familie, (tante, moster) eller udenfor, (lærer, klubarbejder, nabo) du kan ringe til eller chatte med? Én du er tryg ved og tør fortælle nøjagtig, hvordan du har det?

Ud fra det, jeg kan læse i brevet, synes jeg, det er vigtigt, at det pres du føler, skal gøres mindre så hurtigt som muligt.

Du giver udtryk for, at følelsen af pres også giver dig en følelse af, at dine forældre ikke er tilfredse med dig. Jeg har talt meget med familier og her viser det sig ofte, at forældre mere er bekymrede for deres børn og deres fremtid og om de har det ok, og ikke at de ikke er tilfredse med deres børn!

Voksne (forældre) kan ofte komme til at vise deres bekymring – ved at rette på og skælde ud. Men hvis man rigtig kommer til at snakke om det, er forældrene i virkeligheden mest meget bekymrede.

Jeg håber, du kan bruge noget af det jeg foreslår.

Du er velkommen til at skrive igen/ringe eller sms’e til BørneTelefonen på 111611.

Kærlig hilsen fra Børnetelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.