Brev
Psykisksyg mor
Hej BørneTelefonen!
Min mor har en depression! Til sommer er der gået 3 år hvor hun har haft den. Jeg tror det startede der, da hun ikke har vasket hår/gået i bad i 3 år til sommer!
Mine forældre skændes hele tiden synes jeg! Min far bliver rigtig sur over at han skal lave ALLE husgerninerne her hjemme, mens min mor ligger i sengen hele dagen! Ligesom i dag, hun vågnede halv seks om aftenen… Min far siger tit han ikke gider at lave mad hvis ikke min mor hænger tøj op for eksempel! Vi får mad mellem klokken 20-21! Jeg synes det er ret sent! For jeg kan ikke gå i seng før der er gået mindst 2 timer, med mindre jeg er RIGTIG træt (som jeg ikke er hvis jeg lige har spist) og så kommer jeg forsent i seng og bliver træt om morgenen.
Jeg har heldigvis en bedste veninde jeg kan snakke med med om det hvor hun prøver at sætte sig ind i min situation selvom det nok er lidt svært! Jeg har sagt det til min kontaktlærer som er en man kan have som fortolig voksen hvis man har problemer eller har brug for en at snakke med. Den lærer hjælper mig og tilkalder hjælp og noget med kommunen og alt sådan noget. Men jeg føler mig stadig RIGTIG trist! Især i weekenderne og i ferierne!
Vi har ikke været ude og rejse siden jeg var 10 år! Og jeg fylder 14 om ca. 2 uger. Vi har ikke råd til NOGET som helts! Jeg kan ikke engang købe nyt tøj eller nye ting til mit værelse, som er det sammen siden jeg var 9 eller 10 år! Savner en gladere familie! Og at vi kan lave hyggelige ting, hvis min mor havde vasket sit hår, det er SÅ uglet og klamt! Og vi har sagt i 2 år at hun skal vakse det!!!
Jeg vil selv gerne blive gladere! Min morfar er også lige kommet på hospitalet bare fordi han hoster og har feber! Jeg har selvmordstanker! Jeg ønsker tit at være en fugl eller komme i himlen!
Håber I kan hjælpe! Kh. Den triste mig!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på snart 14 år
Mange tak for dit brev, hvor du fortæller om din hjemmesituation.
Det gør mig ondt at høre, at du har det så svært. Men jeg bliver samtidig glad for at høre, at du har en god veninde at tale med. Det betyder nemlig utrolig meget, at man har én at snakke med, så man ikke føler sig alene med det hele.
Derudover er det også rigtig godt at høre, at du har talt med din kontaktlærer, som er i færd med at hjælpe dig. På den måde er du og din familie godt på vej til at få den hjælp, I har brug for.
Det lyder desuden som om, du er en handlekraftig pige, der ved, hvad du har brug for, og hvad du skal gøre for at få det bedre.
Det er en fantastisk egenskab at have, for det tyder på, at du kommer til at du nok skal klare dig godt igennem situationen, selvom du også nogle gange synes, at det hele ser sort ud.
Det er vigtigt, at du holder fast i din vilje til at klare dig og til at tale om det med din veninde og din kontaktlærer, for det er netop sådan, du kommer igennem selv de mest dystre tanker.
Du kan måske prøve at forestille dig, at du befinder dig i en mørk tunnel, når du føler, at det hele er svært at klare... og så skal du forestille dig, at den tunnel ender på et tidspunkt. Og når den ender, er du kommet ud på den anden side; ud i lyset igen. Du skal tro på, at lyset vender tilbage, når du føler, at det er mørkt omkring dig. Se det for dig! Så bliver det nemmere at klare det svære.
Jeg kan desuden anbefale dig at kontakte til Børnetelefonen, når du føler dig trist. Det kan du gøre via telefon, på sms eller chat. Det er gratis og du er helt anonym. Her kan du få en snak med en rådgiver, der kan hjælpe dig igennem tristheden, når den melder sig.
Jeg kan også anbefale dig eventuelt at tage kontakt til vores bisidderordning.
En bisidder er en voksen, som er godt ind i lovgivningen og børns rettigheder, og som kan mødes med dig og tage med til møder på kommunen, hvis du har brug for det.
På den måde har du en voksen ved din side, som er der alene for dig.
Til sidst vil jeg sige, at jeg sagtens kan forstå, at du savner en gladere familie. Det er derfor super vigtigt, at kommunen ved, hvad der sker i din familie, så I kan få hjælp til netop at blive en gladere familie igen.
Hvis du ikke synes, at der sker nok, når kommunen går i gang med at hjælpe, så husk, at du har Børnetelefonen, som kan hjælpe dig. Man kan sagtens tage kontakt til kommunen mere end én gang, hvis det ikke hjælper første gang.
Jeg ønsker dig held og lykke med det. Du er en stærk pige. Hold fast i dét!! Så skal du nok klare den.
De kærligste hilsener fra
Børnetelefonen