Brev
Problemer i skilsmissen
Mine forældre er skilt og har været det i mange år. Jeg har siden jeg var 5 år gammel, boet lige meget ved min mor og min far.
Min mor har fundet en ny mand og han har 2 børn. Jeg kan ikke sammen med hverken min mors nye mand eller hans børn, og de er altid efter mig. Min mor har ændret sig meget efter hun har fundet ham, og jeg kan heller ikke med hende længere.
Jeg har i en længere periode prøvet på at flytte op til min far, men det kan jeg ikke få lov til. Jeg har det rigtig dårligt ved min mor.
Hvad kan jeg gøre?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Det kan være rigtig svært, når to familier skal finde ud af det med hinanden. Efter en skilsmisse er der mange ting der ændrer sig og nye ting, man skal vænne sig til. Blandt andet, når ens mor eller far får nye kærester. Hverdagen ændrer sig, og mange børn føler, at deres forældre ændrer sig lidt i en periode.
Det lyder som om, at du allerede har forsøgt at tale med din mor om, at du gerne vil flytte op til din far. Ved din mor også, hvordan du har det derhjemme? Jeg tænker, at det er vigtigt, at hun ved, at du ikke kan med hende og den "nye familie" og at det betyder, at du ikke har lyst til at være der.
Man kan ikke altid styre, om man bliver skilt. Men de voksne har ansvaret for, at passe på børnene og sørge for, at de er trygge, efter en skilsmisse. Også når der kommer nye kærester og børn ind i billedet. Så det er vigtigt, at din mor tager dine følelser alvorligt.
Det kan være, at du sammen med dine forældre, kan lave nogle aftaler om, hvordan det bliver bedre for dig. Det er vigtigt, at der bliver taget hensyn til dig hjemme hos din mor. Måske har du selv nogle idéer til, hvad du har brug for, for at få det til at fungere.
Har du talt med din far om, at du gerne vil være noget mere ved ham? For hvis din far synes, at det er en god idé, og det ikke kommer til at forstyrre din skole eller andet, så kan det være noget, som han taler med din mor om. Måske kan i lave nogle aftaler om, at du ser din far noget mere.
Nogle forældre har svært ved at tale sammen, og blive enige efter en skilsmisse. Hvis det er sådan for dine forældre, så har du mulighed for at bruge din initiativret.
Alle børn over 10 år har det, der hedder initiativret. Det betyder, at du kan bede Statsforvaltningen, om at tale med dine forældre, på baggrund af de ønsker og udfordringer, som du foræller om. Statsforvaltningen er med til at bestemme reglerne for samvær. Men vigtigst af alt, så er de gode til at tale med de voksne om, hvordan de bedst passer på deres barn efter en skilsmisse. I din alder er det også meget naturligt, at man får mere indflydelse på aftalerne for, hvor man bor mest.
Du kan læse mere om din initiativret her: https://bornetelefonen.dk/skilsmisse-initiativret-børn
Du skal i hvert fald ikke føle, at du mistrives derhjemme. Så det er vigtigt, at din mor lytter til, hvordan du har det og hvad du har behov for. Jeg kan ikke love dig, at det hele bliver, som du håber på. Men du har i hvert fald ret til at blive hørt. Og dine forældre har ansvaret for, at passe godt på dig og sørge for, at du er tryg derhjemme.
Du kan til enhver tid kontakte os igen, hvis du gerne vil fortælle lidt flere detaljer, eller har brug for at spørge om mere.
Det kan du gøre på 116 111. Det er gratis, og du er anonym.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen