Oplever jeg psykisk vold

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Hvor er det bare godt, at du kan mærke, at det ikke føles ok det der sker. For det er det ikke! Jeg kan godt forstå, at det gør dig rigtig ked af det.

Ens forældre skal behandle én ordentlig og give tryghed og kærlighed. Det lyder desværre ikke som om, det er det din far gør.
Først og fremmest, kan jeg godt forstå, at du bliver ked af det når din far fortæller om dine hudproblemer. Det er ikke noget man har lyst til at dele med alle. Og det skal din far acceptere.

Og selvom det er 1 ½ år siden din far har slået dig, er det vigtigt at du ved, at det er ulovligt at slå børn. Også selvom det er længe siden.

Jeg fornemmer, at du har en stærk mistantke om, at din far har et alkoholproblem. Jeg tænker, at din far har brug for hjælp fra en anden voksen, fx sin læge. Hos lægen kan få hjælp til at stoppe med at drikke for meget. Det er vigtigt, at du husker at det ikke din skyld, og det er ikke dig der skal hjælpe ham.

Når han kilder dig, og du ikke tør sige fra. Er det så fordi du er bange for hvad han kan finde på at gøre?
Det er rigtig godt, at du kan mærke når dine grænser bliver overskredet. Det skal du holde fast i. Også selvom din far bare gør det for sjovt. Næste gang han gør det, skal du gå. Måske du kan tage hjem til din mor, eller hjem til en veninde. Og så fortælle hvad der er sket.

Du skriver, at du har talt med din mor om det. Har du mon fortalt hende det hele- alt det du skriver i dit brev til mig?  Måske du kunne vise hende dette brev, hvor jeg synes du beskriver det rigtig flot. Hvis hun ved de ting, du har skrevet til os, så skal hun altså hjælpe dig - din mor har nemlig en særlig pligt til at passe på dig, både som din mor og fordi, hun er uddannet pædagog. Du skal have hjælp, så det ikke fortsætter sådan hos din far.

Måske har du tænkt på at bo hos din mor - eller hos andre i familien?  Ville der mon være mulighed for, at du kunne bo ved hende? Har du mon spurgt hende? Du har i hvert fald mulighed for at ringe til Børnenes skilsmisse telefon på 20600550 og få en snak om hvordan der er at bo hos din far, og at du ønsker at bo hos din mor. Du kan kigge mere om det her: http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=8905

Hvis du ikke føler, at din mor eller andre voksne omkring dig (fx lærere, pædagoger, venindes forældre) hjælper dig med at få hjælp, så er du altid velkommen på 116111. Så kan vi hjælpe dig med at få hjælp fra din kommune - du skal ikke gå alene med de ting her!

Det er vigtigt, at du får gjort opmærksom på hvordan du har det. Det er nemlig rigtig vigtigt, at du ikke går alene med det.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.