Brev
Navle Piercing
Hej:)
Jeg er en pige på 12 ( Bliver 13 på lørdag )
Jeg har LÆNGE gost kunnet tænke mig en navle piercing. Men min mor siger hele tiden nej. Jeg brænder sådan for det, fordi jeg synes det er pænt. Og der er ingen andre steder jeg vil have piercinger!:)
Jeg synes at det er uretfærdigt. Det går ikke bare over… Jeg vil så gerne…!
Hvad skal jeg gøre?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 13 år (Tillykke med fødselsdagen)
Tak for dit brev, hvor du fortæller om, hvor brændende du ønsker dig en navlepiercing. Det må være rigtigt svært for dig, når du ikke må få lov til det for din mor.
Som du måske allerede ved, så siger loven, at dine forældre skal give lov, for at du må få lavet en piercing, så længe du er under 18 år.
Har du talt med dine forældre om, hvorfor de siger nej? Nogle gange kan det være lettere at forholde sig til noget man ikke må, hvis man forstår hvorfor. Jeg ved, at en del voksne har fordomme i forhold til piercinger, og der er rigtigt mange forskellige grunde til hvorfor de har det. Nogle er bange for at der går betændelse i det sår kroppen får, andre spekulerer på at der kan komme grimt arvæv, eller måske er der helt andre ting i spil for dine forældre?
Måske er du deres ældste barn, mon det er kommet bag på dem, at du nu har sådanne ønsker til udsmykning af din krop? Der er rigtigt mange børn og unge der har mange piercinger, mange er glade for dem, men desværre er der også nogen som fortryder deres udsmykninger af kroppen. Mon dine forældre har tænkt over, at netop en navlepiercing er ret “usynlig” for alle andre, men alligevel vil være en del af dig?
Måske er de usikre på, hvad en piercing kan betyde for dig i forhold til sundhedsrisiko og sådan noget. Måske kan det i den forbindelse være en ide for jer, at I sammen kontakter jeres families læge, og hører hvad han eller hun tænker om dit ønske? Det kan også være en ide for dig og dine forældre at besøge en piercer, hvad mon sådan en har at sige til dit ønske i forhold til din alder – kan det være interressant for jer at høre?
Måske har du allerede flere gange talt med dine forældre om dit ønske, men jeg tænker alligevel det kan være en ide for dig at gøre igen. Kan du måske vise dem dit brev herind til, så de kan læse det sammen med mit svar, hvad mon de vil sige til det?
Du er selvfølgelig også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og der tale med en rådgiver om dine udfordinger i forhold til en piercing.
Kærlig hilsen BørneTelefonen