Muslim, masturbering og druk

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år

Du beskriver et dilemma, som jeg ved, mange andre unge har stået i.

Det er altid svært, når man ikke er enig med sine forældre om, hvordan man skal leve sit liv. Især når familien er religiøs eller har kulturel tradition med skrappe regler.

Men også i familier uden en særlig kultur eller religiøs baggrund, kan det være svært at være ung. For de fleste forældre har en holdning til, hvad der er rigtigt og forkert. Og sætter derfor nogle regler for den unge, som han eller hun ikke altid er enig i.

Når forældre laver regler og forbud, så er det tit fordi, de mener, at disse ting vil være bedst for barnet. Og fordi de er bekymrede for, at deres børn kommer galt afsted. Nogle gange glemmer forældre dog, at deres børn er selvstændige individer. Og måske helt anderledes end dem selv. De  glemmer måske også, at den unge har brug for at løsrive sig. Så kan forholdet blive svært, hvis man ikke får talt om det.

Du behøver ikke at fortælle din mor alt. At du fx masturberer er din egen private sag. Det er helt i orden at have et privatliv uden om sine forældre. Samtidig er det helt naturligt, at du masturberer. Det gør de allerfleste drenge på din alder.

Du kunne dog overveje at tale med din mor om, hvordan det er at være muslim og ung i en fri kultur. Du kan fx fortælle hende, at det ikke er mangel på respekt, når du ikke lever præcis på den måde, hun ønsker sig. Men at det mere er et behov for at være dig selv, og for at lære dig selv at kende. Kunne du gøre det?

Religion er meget andet end blot at overholde regler og udføre ritualer. Jeg skal ikke gøre mig klog på andre menneskers religion, men hvis man forsøger at være et godt menneske, at være ærlig og tilgivende overfor sig selv og andre og være åben overfor menneskers forskelligheder, så tænker jeg, at man gør det rigtig godt. Sådan noget kunne du måske også tale med din mor om?

Du får nok aldrig din mor til at acceptere, at du drikker alkohol. Og 13 år er også tidligt. Det mener mange etnisk danske forældre også.

Jeg tænker faktisk også, at der kan være nogle problemer i, at du går til fester med nogen helt op til 23 år. Når der er så stor aldersforskel, så kan man godt føle sig presset til at prøve og gøre mere, end man egentlig har lyst til. Derfor kan du overveje, om du føler dig tryg og respekteret hos dine ældre venner. Føler du, at du til hver en tid kan sige nej overfor dem?

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man venter med at drikke alkohol, til man er 16 år. Det skyldes, at alkohol er skadeligt for hjernen. I din alder er hjernen slet ikke færdigudviklet. Så det er bedst ikke at forgifte den med alkohol. Samtidig kan alkohol være afhængighedsskabende. Derfor er det også ulovligt at sælge alkohol til unge under 16 år.

Til sidst vil jeg anbefale dig at søge rådgivning hos http://www.etniskung.dk/. Kig lidt på deres hjemmeside. Jeg tror, at du vil kunne få nogle gode råd her.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

"alene" hør andres fortællinger

Hør sangeren Clara og 15-årige Tiba tale om at have en udenlandsk baggrund og føle sig anderledes.

Religion og kultur Andre der hjælper

Amal Hayat

Hjælp til unge på vej ind og ud af radikalisering
Læs mere

Diskriminationslinjen

Rådgivning i forbindelse med diskrimination
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)