Brev
Religion Problemer
Hej min familie er muslimer men jeg har religion problemer der er som jeg vil ikke være en muslim fordi jeg føler mig på Ingen måde som en muslim. jeg vil ikke være religiøs og jeg er bange for min sig til min forældre jeg ville ikke være en muslim, fordi min forældre vil have mig til at en muslim og være religiøs
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Først vil jeg fortælle dig, at du ikke er alene med at have det sådan. Du kan bare tage et kig i vores brevkasse og måske du vil se at der er mange, der har det ligesom dig. Mange søger hjælp omkring dette, da religion og kultur kan være et rigtig svært emne. Jeg håber at jeg kan hjælpe dig lidt på vej.
Du skriver i dit brev at du på ingen måder føler dig som muslim. Jeg tror mange mennesker når de når en bestemt alder, begynder at tænke mere på religion og hvad det betyder at tro. Jeg tror mange af dem som er født ind i en religiøs familie, på et eller andet tidspunkt tænker om man egentlig tror på den religion, fordi man jo aldrig har fået et “valg”.
Det er betydningsfuldt for dig, hvordan andre reagerer, hvis du vælger en anden vej i livet end dine forældre. Jeg kender ikke dine nærmeste og jeg ved derfor hellere ikke hvordan de vil reagere på dine tanker. Mon du har mod på at snakke med dine forældre? Jeg kan sagtens forstå at du er lidt bange for deres reaktion.
Det er måske nemmere at snakke med et andet familiemedlem..Måske du har en søster/bror eller fætter/kusine, som du er tryg ved? Måske du har en god ven, som du kan dele dine tanker med? Man ved aldrig..måske har de på et eller andet tidspunkt gået rundt med de samme tanker som dig og måske kan de hjælpe dig med at finde ro i det.
Men der er ingen tvivl om, at når man har et budskab på hjerte, som man ved kan være svært for dem at høre, så er det rigtig vigtigt, at man forbereder grundigt hvor, hvornår og ikke mindst hvordan man siger det. Det er vigtigt, at man måske har prøvet at forudse, hvilke spørgsmål eller bekymrede tanker der måske vil komme, så man har et godt svar parat, som måske kan gøre dem lidt trygge. Giver det mon mening for dig?
Så er det måske også en god ide at tænke på, at du er ung og stadig har masser af god tid til at finde dig selv og mærke efter, hvad der er det rette for dig. Så måske man kunne gøre din familie eller venner til en del af din rejse mod at finde den rette vej for dig.
Måske kunne det også være rart at snakke om dine tanker med nogen, der har god erfaring med netop det dilemma, du har omkring religion.  Der findes en gratis og anonym rådgivning, der hedder Etnisk Ung, og de er rigtig gode at snakke med. Prøv at kigge på http://www.etniskung.dk, hvor du både kan læse andres historier og få direkte rådgivning på enten telefon eller mail.
Jeg kan som sagt se på dit brev, at du føler dig en smule usikker på, hvordan de vil reagere. Måske kunne du ringe og få en snak med en rådgiver i etniskung.dk, inden du tager fat på samtalen med dine forældre?
Jeg håber, mit svar har sat lidt tanker i gang, som du kan bruge og som kan hjælpe dig lidt videre på din rejse. Jeg ønsker dig held og lykke med det.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen