Brev
mor og far skændes!
Kære bb
jeg er en pige på 12 år som har det rigtig svært pga mine forældre skændes tit
nu har de skændes vær aften i en måned
de kommer op og skændes om alt muligt fra arbejde til venner til sygedomme
min far har en sygdom der hedder kol hvilket gør at han hoster voldsomt og har svært ved at trække været pga at han hoster så meget
en aften blev mine forældre så sure på hinanden at min far slo hånden ind i en væg og brækkede sin ene finger
de kommer tit op og skændes og det virker som om at min lillebror og jeg bliver usynlige når de skændes
vi råber af dem de skal stoppe men så siger de bare vi skal holde kæft
hvad skal jeg gøre?
mvh en pige på 12 år
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, det er voldsomt for dig og din lillebror, når dine forældre skændes og råber sådan. Det er aldrig rart for børn at høre på, og man kan godt komme til at føle, at de slet ikke tænker på børnene. Lige som når du fortæller, at det føles som om, I bliver usynlige, når de skændes.
I har endda prøvet at sige det til dem, men de holder desværre ikke op. Så kan jeg godt forstå, at I får en følelse af, at de ikke lytter til jer, når I nu direkte siger, at de skal stoppe. Forældre kan godt indimellem være uenige om tingene, men det skal aldrig gå ud over børnene. Her på BørneTelefonen snakker vi med mange børn og unge i samme situation som jer, og mange af dem føler, at det er deres skyld, at forældrene skændes. Sådan håber jeg ikke, at du har det, og jeg vil i hvert fald slå fast, at det aldrig er børnenes skyld, hvis forældrene skændes.
Jeg tænker på, om der mon er en voksen, du har tillid til, som du kunne fortælle om, hvordan tingene er hjemme hos dig? Det kunne for eksempel være en lærer, din moster, din nabo eller en helt anden. Vedkommende kunne måske hjælpe dig med at snakke med dine forældre om, at I ikke kan lide, at de skændes så meget. Kunne det mon være en mulighed?
Jeg tænker også på, om du mon har prøvet at snakke med dine forældre om det, når de ikke skændes? Altså en dag, hvor din mor og far er i bedre humør, kunne du måske sige til dem, enten sammen eller hver for sig, at du og din lillebror ikke kan lide, når de skændes? Måske vil de bedre kunne lytte til dig der, og det kan måske være nemmere at tale med dem, når de ikke er vrede på hinanden. Hvad tænker du mon om det?
Du kan eventuelt vise dem dit fine brev og mit svar, hvis det er svært at tale om. Du kan for eksempel også skrive et brev til dem, som de kan læse, når de ikke skændes. Et brev, hvor du fortæller om, at du synes, de skændes meget, og at du og din lillebror ikke kan lide det. Kunne det mon også være en mulighed?
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget. Du er altid velkommen til at ringe eller sms´e til BørneTelefonen på tlf: 116111, hvis du har brug for flere svar. Der sidder en masse søde rådgivere, som rigtig gerne vil snakke med dig.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
De kærligste hilsner og tanker fra BørneTelefonen