Brev
Mobning…
Hej
Jeg har en lillesøster som er blevet mobbet, og det blev så slemt at vi blev nødt til at få hende over på en anden skole.
Det der så er problemet er at dem fra hendes gamle skole vil ikke lade hende være, og bliver ved med at kontakte hende. Også selvom hun blokere dem.
De bliver ved med at kører i det samme, plus at når min søster så vil ha det ud af verden (altså snakke om det). Så kommer de med en anden version af det der er sket.
Og jeg vil gerne vide hvad vi kan gøre?
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige
Jeg kan høre, at din lillesøster har en stor støtte i dig. Du lyder som en virkelig skøn og omsorgsfuld storesøster.
Jeg kan dog ikke lade være med at tænke på, hvor dine forældre er i alt det her. Har I fortalt dem, hvad det er der foregår? Jeg synes nemlig, at det er vigtigt, at du ikke står alene om at hjælpe din søster. Det er et stort ansvar. Og man kan godt blive rigtig påvirket, når ens søster har det skidt.
Måske ved dine forældre det godt, men er lige som du usikre på, hvad de kan gøre? Det kan også være, at du og din søster har svært ved at snakke med jeres forældre om det? Måske er I bange for at gøre dem kede af det? Det er dog vigtigt, at de alligevel får besked. For det er dem, der sammen med skolens lærere skal hjælpe din søster.
Det første du skal gøre, er derfor at fortælle dine forældre, at din søster stadig mobbes. Du kan fx fortælle dem det ved at vise dit brev hertil og mit svar. Så vil de også få råd til, hvad de skal gøre.
Det næste, der skal ske, er, at den nye og den gamle skole får besked om, at mobningen fortsætter.
Selvom din søster ikke går på den gamle skole mere, så er det jo der problemerne kommer fra. Og det er derfor vigtigt, at lærerne og skolelederen her ved, at mobningen stadig finder sted. Dine forældre kan fx ringe til skolelederen eller den tidligere klasselærer og give besked. Det kan også være, at dine forældre har haft en god kontakt til nogle af de andre forældre i den gamle klasse? Det kan så være en ide, at tage kontakt til dem også.
Når man oplever mobning, så påvirker det ens trivsel rigtig meget. Derfor kan det være, at din søster har haft svært ved at falde til på den nye skole? Det skal de nye lærere være opmærksomme på. Mobning kan også påvirke ens faglige udvikling. Og derfor kan der være behov for, at din søster får noget ekstra støtte fra lærerne det næste stykke tid. Det vil jeg derfor råde dine forældre til at tale med de nye lærere om.
Hvis din søster oplever mobningen på SMS eller de sociale medier, så gem de beskeder hun modtager og vis dem til både den gamle og nye skole. Så kan lærerne, skolelederen og forældrene se, hvad det er, hun udsættes for. Og så kan dem, der mobber hende ikke komme med en anden version af sagen, som de ellers tidligere har gjort.
Jeg håber, din søster får den hjælp, hun fortjener. Og at du kan overlade ansvaret for en løsning til dine forældre og skolerne. Hvis du af en eller anden grund oplever, at dine forældre ikke handler på det, I fortæller dem, så hjælp din søster med at få talt med en lærer på den nye skole. Det er nemlig vigtigt, at der bliver gjort noget hurtigt, og at du ikke står alene med ansvar for at stoppe mobningen.
Dine forældre er meget velkomne til at kontakte os på ForældreTelefonen på 35555557, hvis de vil tale mere om, hvordan de bedst støtter din søster.
Kærlig Hilsen Børnetelefonen.