Mit ønske….

Hej BørneTelefonen

Jeg er en 13 årig pige fra Asien
Mine forældre et begge muslimer og det jeg også
Jeg er en stor fan af kpop. Dem jeg lytter til mest et BTS. Mine forældre ved godt at jeg lytter til deres musik og er helt vilde med dem. Min mor støtter mig i det, men min far kan ikke lide at jeg lytte til deres musik. Han tror at jeg sidder dag og nat og savler over de her drenge . Det gør jeg jo ik og jeg har prøvet at forklare ham det en million gange, men han vi aldrig lytte!

Efter jeg begyndte at lytte til BTS blev jeg mere interesseret i det land de kommer fra (Sydkorea) Jeg var jo utrolig fascineret. Landet er smukt og et fantastisk sted at besøge i sommerferien. Jeg sad så i et år og begyndte at sætte mig mere ind i landets kultur og historie. Det blev mere og mere interessant for mig. Jeg så nogle på YouTube, hvor de besøgte Sydkorea. De besøgte de her fantastiske steder. Og nu stræber jeg efter også at besøge landet. Jeg har ikke lyst til at spørge mine forældre da min far sikkert vil råbe op om at det er på grund af BTS. Mine forældre har også lidt problemer med penge, så jeg ikke lyst til at stresse dem. Jeg er ligefrem ikke fattig! Jeg er sikker på at vi sagtens kan købe flybiletter til Sydkorea! (Vi er 5 i familien) Jeg stræber virkelig efter at tager derhen….Andre børn stræber efter et bestemt legetøj eller andet. Men jeg ønsker virkelig at jeg kan besøge det er fantastiske land
Det virker måske ikke som et problem, men havde virkelig brug for at få det ud som ord og ikke holde det indespærret i mit hovede

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 13 år

Tak for dit brev.

Du er meget velkommen til at skrive til os, uanset hvilke problemer eller tanker du har. For mange kan det faktisk være en hjælp at få sat ord på de tanker, man har i sit hoved. For nogle hjælper det at skrive sine tanker ned. For andre hjælper det, at få fortalt sine tanker til andre. Så det er dejligt at du finder på at skrive til os.

Du er stor fan af Kpop og BTS. Både gruppen og Sydkorea betyder meget for dig. Din mor støtter dig. Men din far har svært ved at forstå din interesse, selvom du virkelig har forsøgt at forklare det for ham. Han tror at du er mere vild med drengene fremfor musikken og landet de kommer fra.

Der lyder til at du har gjort hvad du kan, for at få ham til at forstå at musikken betyder mest for dig. Jeg forstår godt at det kan være svært at acceptere at han ikke vil lytte. Men måske kræver det bare endnu længere tid førend han kan vænne sig til det? Længere tid i forhold til, at han forstår og ser at det virkelig er sådan det hænger sammen for dig.

Og nogle gange har ens forældre svært ved at huske, hvad det vil sige at være fascineret af noget/noget/et sted, og dykke meget ned i det emne og den kultur. Men det sker jo hele tiden, og er en stor del af det at være menneske – og måske især det at være ung.

Jeg forstår at din interesse for Sydkorea i høj grad har vokset sig større og større. Det er sket i takt med at du har sat dig ind landets kultur og set forskellige videoer derfra. Så det er tydeligt for mig at du mener det seriøst, i forhold til, at du ønsker at opleve landet i virkeligheden! Det er da sejt!!

Har du mon delt dit ønske med andre? Fortalt om at du drømmer om at besøge landet? Selvom det måske ikke er muligt at besøg landet i den nærmeste fremtid, så er det jo helt ok at drømme, ønske og snakke om det! Det kan være en lærer i din skole? Eller en anden voksen eller veninde du har det godt sammen med?

Jeg tænker om det ikke også kan være en idé at fortælle det til din mor? Fortælle hende at du har et stort ønske om at besøge landet. Måske det en dag bliver muligt? Men svært at sige og vide hvornår. På den måde får du også delt dine tanker, så de er mindre indespærrede i dit hoved.

En ide kunne også være at då et fritidsjob, hvor du selv kan spare lidt op ift. at kunne tage på en sådan ferie på et tidspunkt. Det kan være du allerede har haft den tanke?

Mon du skriver dagbog? Ellers kan jeg foreslå dig at prøve. Især hvis du oplever at det har været en form for hjælp at skrive brevet til os.

Du kan jo også lave en bog med forskellige udklip fra landet og andet der har betydning. På den måde har du en mulighed for at fordybe dig i din interesse. Lyder det mon fjollet? Eller som en god ide?

Måske har du også veninder du kan dele din interesse med? Jeg ved i hvert fald at mange pige og drenge er glade for Kpop! Og måske også interesseret i landet hvor BTS kommer fra.

Men uanset hvad, så tænker jeg, at det en god idet at du holder fast i din interesser, som betyder så meget for dig.

Jeg ønsker for dig, at du kan bevare håbet og troen på at du en dag kommer til Sydkorea. Men også at du en dag får mulighed for at opleve landet og kulturen i virkeligheden.

Du er naturligvis meget velkommen til også at logge dig på chatten eller ringe til os på 116111, hvis du har brug for at få flere af dine tanker ud af dit hoved.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.