Mine forældre bliver meget vrede

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 18 år,

Tillykke med at du snart er færdig med gymnasiet!

Jeg kan godt forstå det er meget frustrerende for dig, når dine forældre ikke støtter dig i dine valg. Du er 18 år, det vil sige du er  voksen, myndig og bestemmer selv hvad du vil og ikke vil. Jeg tror måske at dine forældre er bange for, at dit sabbatår bliver til mange år og du så ikke kommer i gang med en uddannelse, det kan nemlig tit være svært at finde tilbage til en uddannelse, hvis man har tjent gode penge på jobs og derefter skal tilbage på en SU. Måske er det det der bekymrer dem?

Men du er kun 18 år, du har hele livet foran dig, for at finde ud af hvad præcis du vil bruge din tid på i forhold til uddannelse. Et sabbatår er også en form for uddannelse, en uddannelse i livet. Mange finder deres rette hylde når de har været ude og opleve ting, rejst, arbejdet osv. Det giver også livserfaring – “hår på brystet” og man lærer at klare sig selv, plus man lærer sig selv bedre at kende på andre måder end i studier og hjemme hos forældrene.

Når din far bliver sur og råber af dig, så er det måske fordi han er frustreret og bange. Tror du det vil hjælpe hvis du fortæller ham din præcise plan, hvad du vil lave i dit sabbatår? På den måde kan han se, du har tænkt det igennem og ved hvad du vil, du tager ansvaret. Så viser du også at du ikke vil spilde dit liv. Det kan godt være, at du ikke har en helt 100 præcis plan nu, men fortæl om dine planer, og du har jo ret til at lave dem om, hvis du finder på noget andet.

Du skriver også om at flytte hjemmefra uanset om, du tager et sabbatår eller et studie. Når man skal flytte hjemmefra den første gang, er det ofte i en lejebolig. Man kan fx blive skrevet op i bolig selskaber i den by man vil bo i. Det kan også være ungdomsboliger og mange unge flytter sammen med 1-3 andre, så man er flere roomies sammen om at dele udgifter til husleje og får nogle at bo sammen med. Der findes portaler, hvor man kan lave en “find roomie profil”. Måske kender du allerede nogen, som ved at de skal flytte hjemmefra i en delebolig, så kunne du høre dem om, der er plads til dig.

Du kan også kontakte din sagsbehandler på kommunen omkring bolig, hvis du mere er til at bo for dig selv. Du kan ringe til kommunens hovednummer og sige, at du har brug for at snakke med en sagsbehandler omkring en bolig. Det kan være at kommunen kan henvise dig til en bolig. Når man bor i lejebolig kan man også søge økonomisk boligstøtte til husleje, ud fra den indkomst man har. Det kan du læse mere om her: Boligstøtte

Derudover kan det være en super god idé at gå til sin bank og få hjælp til at lave et budget (økonomisk plan over udgifter ( fx husleje, mad, personlig pleje, fritidsinteresse) og indtægter (fx løn). Så du er klar over, hvad du har råd til i forhold til en bolig og de andre ting, så du få en god sund økonomi fra start af. Kunne det være en idé for dig at mødes med en bankrådgiver omkring at lave budget?

Jeg håber rigtig meget du får talt med dine forældre og det hele løser sig på den bedste måde for dig.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.