Brev
Min mor priotere mig ikke
Obs: Indholdet er redigeret af hensyn til afsenderens anonymitet.
Hej.
Jeg er en pige på 14 som går i 8 klasse, jeg hedder k******
Mine forældre er skilt, og det har de været længe.
Jeg føler at min far og mor har fået en nyt liv med deres nye kæreste og at mig og mine søskende bare kastes frem og tilbage imellem dem.
For et år siden flyttede min mor hen til hendes nye kæreste og hans tre børn.
Jeg delere værelse med en pige et år yngre og det er pisse irriterende.
Jeg ved hvor stresset min mor er for tiden fordi vi prøver at sælge hus og der er en masse økonomi, så jeg har virkelig svært ved at sige alt det her til hende. Jeg føler jeg belaster hende.
Jeg kan ikke lide min papfar. Han er barnlig og han gør grin med mig og min lillesøster. Jeg kan ikke lide den tone der er hos os, og jeg har ærligt talt ikke lyst til st være der.
Jeg føler at min mor priotere hendes kæreste over mig. Og at hun er ligeglad med hvordan jeg har det med at bo der. Jeg ved slet ikke hvad jeg skal gøre, og jeg er så ked af det over det, for jeg vil ikke såre nogen…
Jeg har snakket med min mor om tonen og hun siger at min papfar vil gøre det bedre. Der sker ikke en skid.
Hjælp mig
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære du
Når jeg læser dit brev, tænker jeg, du lyder som en meget omsorgsfuld pige, der ikke vil gøre din mor ked af det. At være omsorgsfuld er en rigtig god kvalitet at have, men det er også vigtigt at passe på dig selv. Jeg tænker, at det må være en ubehagelig følelse at føle, at man bliver kastet frem og tilbage mellem sine forældre. Derudover synes jeg også at kunne læse, at du ikke rigtig føler dig hjemme hverken ved din mor eller far. Er det mon rigtig forstået? Hvis det er sådan, du har det, kan jeg godt forstå, at det er svært at være dig.
Nogle børn og unge beskriver, at de ikke føler sig tilpas eller velkomne i deres egne hjem. Det er nærmest som at være rodløs, fordi de ikke føler, at de hører til nogen steder. Hvis du kan nikke genkendende til de følelser, tænker jeg, at det er rigtig vigtigt at få talt med dine forældre om det. De skal vide, at du ikke trives, og at der er nogle ting, du ville ønske, var anderledes. Det er rigtig godt, at du allerede har talt med din mor omkring tonen i jeres hjem - men måske er det på tide med endnu en snak, hvor I får talt mere grundigt om det. Hvis du synes det er vanskeligt at tage hul på, kan du eventuelt vise hende dit brev og mit svar.
Jeg bliver nysgerrig på, om du mon har det på samme måde både hos din mor og far, eller om er der et sted, der føles mere som dit hjem? Jeg spørger, fordi du har en alder, hvor du selv har indflydelse på, hvor meget du skal være ved den ene og anden forælder. Hvis du for eksempel, har et ønske om at være mere ved din far, er der en mulighed at ændre antallet af dage. Det kan også være, at der er en hel anden løsning, du finder allerbedst. I hvert fald er det vigtigt, at din stemme bliver hørt.
Her til sidst vil jeg blot anbefale dig at gå ind på vores temaside om skilsmisse. Selvom dine forældre har været skilt længe, er det alligevel et fint sted at læse mere om dine muligheder og blive klogere på, hvad andre børn og unge tænker om at være skilsmissebarn og have papforældre.
Jeg ønsker dig alt det bedste
Med venlig hilsen
Børnetelefonen