Min mor hader mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14 årige pige

Mange tak for dit brev. Du skriver, at din mor beskylder dig for alle hendes problemer, at hun siger hun har fortrudt dig, og at hun råber og skriger af dig. Det lyder på ingen måde særlig rart. Jeg vil rigtig gerne hjælpe dig med at se på, hvad du kan gøre for at ændre på situationen.

Jeg kan godt forstå, at du bliver dybt såret, når din mor siger alle disse ting til dig. Jeg har talt med mange unge, der har det sådan. Jeg kommer til at tænke på, om det mon altid har været sådan? Eller om der er sket noget, som gør, at jeres forhold har ændret sig? Det skriver du ikke så meget om.

Nogen gange kan man godt komme til at sige ting, som man kommer til at fortryde – og det kan voksne også godt. Men det er de voksnes ansvar at sørge for, at I alle har det godt.

Nu kender jeg ikke jeres forhold godt nok til at vide, hvorfor din mor gør, som hun gør. Det kan der være mange grunde til. Måske hun vil prøve at beskytte dig. Eller måske hun har svært ved, at du bliver ældre og mere selvstændig.

Har du mon fortalt om dine tanker til andre? Det er i det hele taget en rigtig god idé, at du får snakket med nogen omkring det, selvom det kan være rigtig svært at tale om, hvordan man har det indeni.

Har du prøvet at fortælle din mor, hvor ked af det du bliver, når hun siger sådan til dig og gør som hun gør? Det synes jeg, at du skal prøve på. Hvis det er lidt svært at tale med din mor alene, kan en anden voksen måske hjælpe dig med snakken? Måske din moster eller en anden voksen, du stoler på? Det kan også være en god veninde eller hendes mor? Eller måske har du en far, du kan tale med? Det skriver du ikke noget om.

Hvis det er svært at starte samtalen, så kan du forsøge at skrive det ned, som du gerne vil sige og læse det højt. Og ellers kan du starte med at vise dette brev – og måske med mit svar?

Når det så er sagt, så skal dine forældre passe godt på dig. Det betyder at, at din mor skal sørge for, at du har det godt og er tryg derhjemme. Hvis din mor har svært ved det, så har I ret til at få hjælp.

Du kan også google ’anonym rådgivning for unge’ og din kommunes navn. Så får du nummeret på en rådgivning, der hjælper unge i svære situationer. Jeg ved fra andre unge, at de kan være rigtigt gode at tale med. De vil fortælle dig, hvad du kan gøre nu, og hvilke muligheder, din kommune har for at hjælp dig. Måske støtte til efterskole? Måske andre muligheder for at komme lidt væk?  Vi kan hjælpe dig med at finde det rigtige nummer til rådgivningen, hvis du ikke kan finde det (ring til os på  tlf. 116 111).

Du er også altid velkommen også kontakte os, fx hvis et af rådene ikke virker, som du havde troet, og hvis du har brug for at vide mere. Du kan ringe til os på BørneTelefonen på 116111. Det er gratis og anonymt.

Jeg håber virkelig, at du kan bruge dit mod til at tale med din mor eller en anden voksen, så du kan få det godt.

Mange hilsner og tanker BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.