Brev
Min mor forstår det ikke
Hej
Jeg er en pige på 13 år
Jeg fandt ud af at jeg var kronisk syg i februar men før jeg fandt ud af det troede min mor altid bare jeg klagede fordi jeg ikke gad skole. Men jeg havde bare ondt.
Lige for tiden er jeg begyndt at mærke en uro inden i. Altså en følelse det ikke går væk. Ligesom en klump der sætter sig i halsen. Jeg har haft vejrtræknings problemer. Men det er som om at det altid er en trykken på brystet. Jeg bryder sammen når jeg ikke kender svaret til en opgave i skolen og kan slet ikke fokusere mere. Jeg føler mig stresset og umotiveret. Jeg har ikke lyst til at lave lektier og når jeg så går igang med dem ryger min koncentration.
Jeg taler normalt aldrig om mine følers eftersom mine forældre har været meget syge begge to.
Jeg har fortalt min mor om det. Hun siger bare at det er noget pjat. Jeg sagde til hende lige præcis hvordan jeg havde det og hun blev bare ved med at fortælle mig at jeg selv havde bedt om ekstra lektier for 3 år siden.
Hun hænger fast i fortiden og forstår mig slet ikke. Hvad skal jeg gøre??
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg er glad for, at du skriver til os på BørneTelefonen, for det lyder som om, at du har været gennem en svær tid, og at du har brug for at dele dine tanker og bekymringer med en voksen, som lytter til dig.
Det at få at vide, at man har en kronisk sygdom er en stor omstilling, som for mange kan opleves stressende. I sådan en situation er det vigtigt, at du kan dele dine tanker og bekymringer med en voksen, som du har et godt forhold til og som du føler dig tryg ved. For når vi ikke får talt om de tanker og bekymringer, der helt naturligt flyver rundt inde i hovedet på os, kan det godt sætte sig i vores kroppe som en følelse af ked-af-det-hed og utryghed.
Det kan din krop ikke fortælle dig med ord, så den bliver i stedet nødt til at vise dig det. Og det gør den faktisk lige nu, når du mærker uro, vejrtrækningsproblemer, trykken for brystet og koncentrationsbesvær. Du skal vide, at det er helt naturligt og at din krop faktisk er en rigtig god ven, som gør alt hvad den kan for at passe på dig.
Jeg tænker, at din krop fortæller dig, at du alt for længe har gået alene med mine tanker, og at den vil ønske, at du deler dine tanker med en anden. Jeg vil derfor opfordre dig om at tale med en voksen, som du har tillid til. Måske er det en fra din familie eller en lærer på din skole, som du kan føle dig tryg ved at tale med. Det er min oplevelse, at det at dele sine tanker og følelser med andre, er første skridt på vejen til at få det bedre.
Jeg vil også gerne fortælle dig, at når man får en kronisk sygdom, så har din læge mulighed for at hjælpe dig med at tale med en psykolog. Jeg ved godt, at det for mange kan lyde voldsomt at skulle tale med en psykolog. Det er det ikke, for i virkeligheden er det bare en professionel voksen, som kan hjælpe dig med at komme igennem en svær tid og give dig noget værktøjer til at håndtere din situation.
Lige nu fylder det sikkert meget i dit liv, at du har en kronisk sygdom – det er helt naturligt. Og sådan vil det måske være et stykke tid endnu. Men sådan skal det ikke blive ved med at være. For DU er stadig DIG. Du er ikke din sygdom. Du er så meget mere end den, husk det.
Hvis du har brug for at tale med en voksen fra BørneTelefonen, er du naturligvis meget velkommen til at ringe til os på 116111.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen