Brev
Min Mor & Far hader mig
Hej BB.
Først og fremmest vil jeg lige sige at det her er noget jeg har gået inde med i over 1 år. 1 år hvor jeg har gået og tænkt over det her, hver dag. Så jeg håber virkelig at i/du vil svare på det her..
Jeg er en pige på 13 år, Jeg har en masse ting som jeg har gået inde med, men hovedpunktet er dog familien.
for lidt mere end et år siden startede jeg med at cutte, nok mest det fact at jeg var helt alene dengang, Folk begyndte at trampe på mig. jeg var jo det svageste led. Jeg startede let ud med nogen korte snit, og det udviklede sig med tiden. tilsidst rendte blodet ned af mine arme, det var nogen rigtig dybe snit. min mor opdagede det og jeg lovede at stoppe.
jeg troede at det var slutningen men det var blot starten.
jeg har nogen vilde skænderier med mine forældre, jeg skændes sådan ca. hverdag med dem, og nogen gange udvikler det sig til at jeg har fået et par lussinger af min mor, og min far skubber mig ind i ting. Nogen gange bliver jeg skrækslagent og bange.
Jeg er stoppet med at fortælle mine følelser og tanker da jeg ved at jeg ikke kan stole på dem. Næste gang at vi skændes så bruger de det imod.
noget af det værste er at de fortæller mig at jeg ingen følelser har, de fortæller at jeg er følelseskold og at jeg er et dårligt menneske, de væmmes ved mig som deres datter. jeg kan ikke forstå hvordan at de kan få sig selv til at sige sådan noget.
jeg har kæmpet hverdag med cutting. jeg har skårret i mig selv som de også er en af grundene til. jeg har prøvet at holde min hverdag sammen. jeg har faldet grædende i søvn også kan de stå ansigt til ansigt og sige at jeg ingen følelser har.
De finder på straffe til mig nå de syntes at jeg ikke opfører mig ordenligt. Jeg syntes at det er straf nok at jeg skal leve sammen med dem. Jeg har forslået en psykolog men det vil de ikke betale for.
Jeg er født i den forkerte familie. Jeg er en skændsel for dem, Og hvis det her ikke bliver bedre så ser jeg en god grund til at afslutte livet. det lyder hårdt og svagt, men jeg kan ikke mere. det her er ikke mig. jeg burde ikke sidde bag en skærm med tåre i øjnene og skrive til børnetelefonen.
Er der egentlig muglighed for at jeg kan komme ind i en anden familie? Kan jeg godt blive forflyttet til en anden familie?
Jeg vil blive taknemmelig hvis du svarer på dette.
knus: Den svageste.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år!
Tak for dit brev. Jeg ved godt, at det kræver mod at skrive til Brevkassen. Hvor er det godt, at du har fundet modet til det.
Alle mennesker har følelser, det kan ikke muligt ikke at føle noget. Når andre reagerer negativt på ens følelser, eller bruger ens følelser mod én, så forsøger man at skjule følelserne for at passe på sig selv og for blive mindst muligt såret. Så selv om man ikke viser dem, betyder det ikke, at de ikke er der. Det er meget forståeligt, at du reagerer sådan Jeg mærker tydeligt, at du ved, at du har følelser, selv om dine forældre siger noget andet. Hold fast i det!
Det at du cutter, kan også være en  måde, hvor du forsøger at dæmpe eller fjerne en smerte indeni. Smerter indeni kan gøre meget mere ondt, end dem udenpå. Desværre dæmper det kun i en kort stund, og trangen dukker op igen. For at slippe for trangen til at cutte, er det bedre at tage fat på, de problemer, som smerten bunder i. Jeg gætter på, at det for dig handler meget om, hvordan jeres forhold er til hinanden i familien....?
Det er på ingen måde ok, at dine forældre behandler dig sådan - det er let ikke er i orden. Det er ikke i orden, at de giver dig lussinger, skubber dig ind i ting, straffer dig og siger til dig, at du er et dårligt menneske. Jeg kan godt forstå, at det føles rigtig hårdt at bo sammen med dem, og du tænker på, om du kan flytte over til en anden familie. Mon du har bedsteforældre eller andre i din famile, som du kan besøge og måske være hos i en periode, så du får lidt ro og mærker, hvordan det er?
Måsker er der også brug for, at dig og dine forældre får noget hjælp sammen, fx fra en af af kommunens familierådgiver, som kan hjælpe dine forældre med at passe på dig og behandle dig på ten god måde. Jeg kan også godt forstå. at du gerne vil flytte over i en anden familie. Hvis man skal flytte fra sine forældre, skal man kontakte sin sagsbehandler i kommunen. Det kan du få hjælp til hos BørneTelefonens bisidder, som snakker med dig og som går med dig til møde med kommunen, og sikre at dine rettigheder overholdes.
Jeg tænker, at det bedste du kan gøre er, at søge hjælp hos en voksen. Det kan være en sød lærer, sundhedsplejersken på skolen, en moster eller måske en venindes mor. Når du fortæller den voksne om, hvordan du har det derhjemme, skal den voksne hjælpe dig med at ringe eller at gå op på kommunen, og fortælle dem om det. Herefter har kommunen pligt til at undersøge det, og at sørge for, at du og dine forældre får noget hjælp.
Hvis du synes, det er svært at fortælle det til en voksen, kan du også dit brev og mit svar. Du fortæller det hele på en rigtig god måde. Det er selvfølgelig også vigtigt, at du får hjælp til at stoppe med at cutte. Det kan du også snakke med den voksne om. Så kan kommunen – eller din læge – hjælpe dig med at få hjælp hos en psykolg eller terapeut). Det er også ok, at du selv ringer til din læge og hører om psykolog samtaler. Når man er under 18 år, betaler kommunen for det.
Du kan også kontakte en rådgivning, hvor du også kan få hjælp www.selvskade.dk du kan klikke ind og læse mere eller du kan ringe anonymt til dem på tlf. 70 10 18 18, mandag – torsdag kl. 18-20, der er også chat og mail rådgivning.
Jeg håber, at jeg har kunnet hjælpe dig videre, og at du snart får det godt igen.
Mange knus og kærlige hilsner
BørneTelefonen