Min lillebror…

Hej

jeg er en pige på 13 år, jeg har en lillebror som er 9 år gammel han spiller rigtig meget computer men mine forældre har lavet sådan et skema om hvornår vi må spille herhjemme det er 3,5 time om ugen (30 min) om dagen.
Han går også til håndbold og jeg vil sige at han nok er en af mine bedste venner. Engang begyndte han tit og græde hvis man slukkede computeren det var rigtig hårdt for mig at se på. Da jeg følte at fortnite og counter stribe ødelagde hans barndom. Han er blevet lidt afvendt fra det men spiller stadig lidt meget… er det normalt eller er han afhængig!!

Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære Pige på 13 år.

Tak for dit brev.

Hvor er du en sød og opmærksom storesøster, som bekymrer dig om din lillebror og hans computer-spils-vaner.

Du skriver, at du på et tidspunkt følte at din lillebror spillede så meget computerspil, at det ødelagde hans barndom. Det kan jeg godt forstå har gjort dig urolig og bekymret. Din bror er en afholdt og vigtigt person i dit liv, og du ønsker det bedste for ham.

Heldigvis kan jeg også læse, at jeres forældre også har set at din lillebror ikke trivedes og havde problemer med at slippe computerspillene, når han først var igang. Og de har nu sat regler op for hvor meget og hvor længe i må spille. Det er en god måde at gøre det, så i ved, hvor meget tid, I må bruge. Det hjælper, så man ikke bliver afhængig.

Jeg forstår ud af dit brev, at din bror her fået det bedre? Det er dejligt, hvis de nye regler om spilletid har hjulpet ham til at kunne give slip på spillet og også lave andre ting.

Det er altid godt at have flere interesser, og du skirer at din bror spiller håndbold. Det giver ham en god mulighed for at få rørt sin krop og være sammen med sine holdkammerater.

Alt i alt tror jeg ikke du skal være bange for, at din bror får ødelagt sin barndom. Dine forældre har taget ansvar for at hjælpe din bror med at styre sin lyst til at spille computerspil, og det ser ud til at gå bedre.

Du skal være bedste ven med din bror og holde af ham og passe på ham, som du gør nu. Men husk også, at det er de voksnes ansvar at hjælpe. Du skal selvfølgelig snakke med dine forældre om det, hvis du igen bliver bekymret, og så tager de ansvar for, hvad der kan gøres.

Du kan prøve ikke føle at du har ansvar for din brors spillevaner. Jeg tænker, at det bedste du kan være for din bror er en sjov, kærlig og glad søster man kan lege med og have det skægt og hyggeligt med. Så i to kan gøre mange forskellige ting sammen, både spille, men også cykle, synge, fjolle, hoppe – eller noget helt andet i kan lide at gøre!

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.