Brev
Min bror er voldelig
Hej. Jeg er en 14 årig pige, og min bror kan til tider være voldelig.
Når vi skændes, kalder han mig tit ting som so, eller fortæller mig om, at min familie snakker om, hvor meget de ikke kan lide mig, når jeg ikke er der. Det gør mig ked af det.
Jeg ved jo godt at det ikke er rigtigt, men det gør alligevel noget ved mig. Det ender tit med at han råber af mig, og jeg råber af ham. Han fortæller mig at jeg ikke skal råbe af ham, selvom han råber af mig. Når jeg så svarer igen, bliver han voldelig.
Det er selvfølgelig aldrig helt alvorligt, men jeg er stadig bange for ham når vi er uvenner, især når vi er alene hjemme. Nogle af de ting han har gjort er for eksempel at slå mig, smide mig ned på sengen, eller tage hårdt fat om mine arme indtil jeg siger undskyld for at råbe af ham (når han selv råber af mig) eller gøre noget som han selv gør.
Det irriterer mig at han tror han bare kan kalde mig alt muligt, uden at jeg gør gengæld. Hvis jeg gør gengæld er det åbenbart ikke okay?
Idag havde vi et skænderi, hvor han endte med at spytte på mig. Det har han ikke gjort før, og jeg vil ikke finde mig i at han tror han bare kan kontrollerer mig mere. Jeg ved bare ikke, hvad jeg skal gøre. Vi har snakket med mine forældre om mange af vores skænderier, og han for altid sagt at jeg også “slog ham” eller andet.
Det er svært, fordi at mine forældre jo ikke altid er hjemme (vi skændes for det meste når vi er alene hjemme). Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre mere.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige pige
Jeg kan godt forstå, at du skriver til os. Det holder jo ikke i længden, at du og din bror har det på den måde, når I er alene hjemme.
Jeg kan godt forstå, at du blev ked af det og vred, da din bror spyttede på dig.
Din bror må ikke slå dig, holde dig fast og den slags…. det er klart, at du bliver nødt til at forsvare dig, når din bror opfører sig voldeligt.
Ud fra det du beskriver, kan jeg se, at dine forældre ikke forstår alvoren, når du taler med dem.
Du må prøve at få ‘hul igennem’ til dine forældre ved at tage fat i dem på en anden måde, end du plejer. For eksempel kunne det måske være en mulighed at sende dine forældre et brev – der ligner det brev, du har skrevet til mig. Du beskriver så fint, hvad der foregår mellem dig og din bror, når dine forældre ikke ser det. Jeg tænker, at sådan et brev nok vil gøre indtryk på dine forældre.
En mulighed er også at alliere dig med en god bedsteforælder eller tante… eller bare en voksen lidt længere ude i familien, der kan hjælpe dig med at tale med dine forældre. Men nu ved jeg ikke, om det er en mulighed for dig – jeg kender jo ikke til din familie.
Måske føles det bedre for dig, at bruge en god lærer i skolen – hvis du har sådan en. Måske kan læreren på samme måde hjælpe dig med at forklare dine forældre, at du er utryg ved at være alene med din bror.
Du har også den mulighed at ringe ind til os på tlf. 116 111. Her kan du ‘øve’ dig lidt på at tale om situationen hjemme – og måske få flere gode råd og forslag til, hvordan du kan trænge igennem til dine forældre.
Jeg ved, at det er muligt at finde sammen som bror og søster – selvom man i perioder har været uvenner og haft store konflikter. Jeg tror, at der vil være en god chance for, at I vil komme til at tale bedre sammen. Du skriver nemlig, at det aldrig er ‘helt alvorligt’ mellem jer.
Jeg tror derfor, at du og din bror finder ud af at tale sammen igen – I skal nok bare have lidt hjælp fra en voksen.
Kærlig hilsen BørneTelefonen