Mange tanker i mine nuværende teenageår

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære H
Det lyder som en svær situation, du står i, og det er godt, du har skrevet her til BørneBrevkassen, nu hvor du ikke føler dig klar til at tale om det…
Du skriver, at din mor gerne vil beskytte din far ved ikke at fortælle nogen om det, og det lyder hårdt at være nødt til at skjule det. Det er også svært, at du skal bo sammen med ham, når han både er så trist over det med hans bedste ven, og fordi han drikker og er vred og aggressiv. Det kan godt være svært at forstå voksne menneskers vaner, men afhængighed kan godt betyde, at voksne for eksempel ryger kl. seks om morgenen… Og ligesom du oplever det, er det også svært at få aftensmaden klar ’til tiden’, så I spiser på mærkelig tidspunkter.
Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, når din mor kalder dig en egoist og skælder dig ud, og jeg synes, det var rigtig flot svaret, som du gjorde. Der findes nemlig forskellige måder at reagere på, og du gør det på din måde, mens hun gør det på sin… Tror du, du ville kunne snakke med hende om det? Ville hun lytte til dig? Eller ville det måske være rart at skrive et brev til hende, ligesom du har gjort her til? Jeg tænker, at du er rigtig god til at forklare, hvordan du har det og hvor ked af det det gør dig, at din far drikker og har det skidt…
Jeg tænker, at det må være hårdt at sidde derhjemme og føle, at du gemmer dig bag skærmen og kun passer din skole, så jeg kan godt forstå, at du ikke gider, at det skal være sådan… Du fortæller om din nære veninde, som godt kan være lidt kort for hovedet, når I skriver sammen på Facebook… Det lyder ubehageligt… Hvis hun kommer fra en familie med en mor og far, der går på arbejde og laver mad til kl. 18, så kan det godt være lidt svært at forstå andre, og måske ved hun ikke, hvad hun skal sige til dig… Hvad tror du? Du kunne måske prøve at fortælle hende, at du er blevet lidt ked af det, fordi hun indimellem virker kort på for hovedet… Så kan I måske få snakket lidt om det. Ville det være rart? Du kan prøve at forklare hende, at du er lidt sårbar for tiden, og at selvom hun måske ikke rigtig kan forstå det, ville det være rart, hvis hun ville prøve at hjælpe med at passe lidt på dig… Hvordan tror du, hun ville reagere på det?
Det lyder som om, at du har rigtig mange ting at bekymre dig om, og derfor håber jeg også, at du kan finde mod til at sige til nogen, at du har det svært. Jeg ved godt, at du ikke er klar til at snakke med BørneTelefonen, men jeg vil spørge dig, om du kender BørneChatten? Der sidder der også rådgivere, som kan spørge uddybende ind til din historie, og du er stadig helt anonym… Tror du, at det ville være en mulighed for dig? Jeg tænker også, at det måske kunne være rart for dig at snakke mere med din lærer om det… Og måske kan hun hjælpe dig til at få kontakt til skolens psykolog. Alle skoler har en psykolog tilknyttet – enten sidder hun fast på skolen eller også kommer hun en gang imellem…
Mvh. BørneBrevkassen

Hvordan har du det i din familie?

hvordan har du det med din familie?

Føler du dig udenfor? Kommer du tit op at skændes med dine forældre? Er det svært med dine søskende?

Klik dig videre her og få gode råd til, hvordan du kan få det bedre i familien.