Brev
Må ingenting
Hej brevkasse.
Jeg er en pige på 13 år. Jeg er meget moden af min alder, men mine forældre er overbeskyttende, jeg må næsten ingenting.
Her for et par dage siden var der byfest oppe i hallen, jeg var lige kommet hjem fra byen med min veninde og hendes mor, jeg går rundt og keder mig og kommer i tanke om at der er byfest.
Jeg spørger min far om jeg må tage der op, min far siger så at det må jeg ikke, men rigtig mange fra min klasse og under min klasse var der oppe,
grunden til jeg ikke måtte tage der op var fordi min far var alene hjemme med mig og min lillebror og hvis nu jeg skulle komme til skade, men alle andre på min alder må tage der op eller cykle rundt i byen om aften med deres venner.
mine forældre ved ikke hvad de andre på min alder må og har prøvet at forklare dem det. der er mange ting jeg ikke må som de må, og føler mig lidt udenfor en gang imellem pga at jeg ikke må det samme som dem,
altså jeg kan gå to timer før i seng end dem i hverdagene, men må næsten aldrig tage op i hallen og der ingen der spørger mig for jeg må næsten aldrig savner at være med.
hvad skal jeg gøre?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 13 årige pige
Jeg kan sagtens forstå, at du er frustreret over, at dine forældre bestemmer nogle ting for dig. Det er rigtig ærgerligt for dig, at du ikke kan være sammen med dine kammerater om de ting, som I synes er sjovt.
Samtidig er det jo forældres ansvar at passe på deres børn. Og selv om det ikke virker sådan, er jeg sikker på, at de gør det, fordi de elsker dig og ikke vil have, at der sker noget med dig.
En ide kunne måske være at invitere nogle af dine kammerater hjem til dig, så dine forældre kan se, at de er søde og fornuftige.
Måske kunne du også tale med dine forældre om, at du godt kan forstå, at de vil passe på dig, men at du også gerne vil være sammen med kammeraterne. Så kan I eks. aftale, at du ringer og sms’er om, hvor du er, hvem du er sammen med og hvor du går hen bagefter. Og I kan lave en fast aftale om, ”hvad nu hvis”.
Som forberedelse til snakken kan du måske tale med dine veninder om, hvad de har af aftaler med deres forældre. Åå den måde får du en ide om, hvad de andre må og ikke må.
Rigtig god fornøjelse og de bedste sommerhilsner fra
BørneTelefonen